måndag 8 augusti 2011

Fjällfiske Ransarn och Stekejokk, Bilder och rapport.

Då var man hemma från årets fjällresa, en trevlig liten resa.
På torsdagen åkte vi upp till Stekenjokk i Lappland. På denna plats har vi varit flera gånger tidigare och fisket är väldigt bra. På vägen upp så stannade vi även till i Vilhelmina där Jonas driver sin jakt och fiskeaffär, Grönlunds Jakt och Fiske, där gjorde vi några inköp inför det kommande fisket.

Vid tolv tiden på fredagen, så började vi våran vandring upp på fjället där vi fiskade. Vi började med att dra en varsin fin öring på dryga 5 hekto. Därefter så fiskade vi mindre öringar och det fanns obegränsat. Så sjukt med fisk men tyvärr mycket smått. Fick nog ca 80 öringar men tyvärr inte större så mestadels fick simma tillbaka.
Vid tolvtiden så var vi i stugan igen, nöjda och trötta efter promenaden.

Dagen därpå, lördagen, så var det dags att ge sig ut på Ransarn och fiska Röding. Vid 13 tiden så gav vi oss ut i båten och mot den färd som skulle vara i en dryg timme. Tyvärr så blev resan lite längre därför en ryggsäck med mat hade glömts kvar på land, Så det blev en mil extra... Aja..
Väl framme i Länstyrelse Stugan i Ljusliden så gjorde vi i ordning så vi kände oss som hemma. Vi eldade även i spisen och gjorde mat.
Därefter, mot kvällningen, så gav vi oss ut i regnet, efter att ha gruvat sig ett långt tag. Fisket började bra med mycket napp och en och annan fisk kom upp, mycket tack vare Jonas som kunde det han gjorde. Jag började mitt fiske med att tappa min Spin N Glow på ett napp, så jag fiskade utan drag i en dryg halvtimme.. Det nappade någon då och då men det var bara Jonas som fick upp rödingarna. Till slut så fick även jag en fin röding efter lite trassel och annat krångel.
Det blev fort mörkt sedan och vi begav oss till stugan för att må lite gott i stugvärmen.

På söndagen, vid Nio tiden så var vi ute på sjön igen. Det tog en stund innan vi fick några napp. Jag hade på röding vid två tillfällen men en gång så trasslade jag och Bertil ihop oss och den andra gången så klev den av ändå. Det nappade mycket för oss men tyvärr så var de svår att få med hela vägen till båten.
Jag lyckades i alla fall få en röding då också, medans Jonas fick 5 stycken...

Nöjd och trött på eftermiddagen så var det bara att börja köra hem igen. Tyvärr så regnade det kraftigt så resan blev extra jobbig. Klockan 2 på natten så var jag hemma igen.

Nu blir det vila men sedan så blir det jakt till helgen, Grävling och Säl med Jonas står det i Almanackan, mer om det framöver.

Bilder från Helgen


Fint på fjället trots regn.
Här har det nog simmat många öringar.
 Fint här å

Bertil med sin öring och min öring.
Upp mot berget i bakgrunden så seglade det en Kungsörn.

Fint!
Fina fiskevatten.


Finns ett fel, jo just, Ryggsäcken..

Man kan ju tror att detta folk från Vilhelmina aldrig får se någon mat..

Lite historien och annat struntprat :)

Sugen på att sitta i en båt?
Det tre första som vi fick..


Jonas har full koll på Ransarns rödingar.
Ljusliden. Otroligt fint stuga som är öppen. Tre öppna rum med spisar och sängar,




Fint!
Det har nog bott en och annan här också.

Utsikt från Ljusliden

Det behövs Pisspaus och bensträckarpaus när man kör långdrag.


Bertil och jag avslutade fjällresan med mat i Vilhelmina, trötta och belåtna så lämnade vi Lappland för denna gång.


Det kommer att komma mera bilder, som Jonas har tagit med sin systemkamera, tidigast i morgon kväll. Här är två stycken i alla fall.

Dessa ryssflugor som det var jätte mycket av, och då menar jag jätte mycket. Överallt i vattnet, på botten och på land.

Fångsten som Jonas mest stod för, men den röda och fina fick jag :) Och en sådan ljusare.


3 kommentarer:

  1. Varför tar Ni upp så mycket fisk?? Värna om våra fina fiskestammar och ta enbart fisk för dagens måltid! Gör ont i själen att se så många vackra fiskar uppradade på en sten när de flesta borde fått simma kvar.

    /johan

    SvaraRadera
  2. Så att du menar att 11 rödingar på 4 personer är mycket?? Från en sjö som Ransarn dessutom. Jaja.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, ät o njut. Fina firrar

      Radera