lördag 15 januari 2011

Toppfågeljakt, Tjäder!

Idag hade vi en väldigt fin dag i skogen. Det snöade lite lätt ibland och ibland kom solen fram. Imorse var det - 20 men det sjönk allt eftersom och nu är det ca - 10.
Det blev ca en mil idag. Skidföret var bra, lättåkt och det bar bra på snön.

Det tog tid innan vi fann någon fågel och när vi väl fann de så var det orrar väldigt långt bort. Bertil åkte mot de, men de flög innan han kom fram. Jag ställde mig och vänta på honom.
När jag står där och spanar så får jag syn på en liten svart fläck. Jag tar upp kikarn och tittar. Ser att det är något som inte stämmer. Men den svarta fläcken som är delvis skymd rör sig inte, jag flyttat mig både i sidled och åkte närmare, men lika oviss var jag ändå.
Jag började tro att det bara var en mörk fläck men då så fick jag se en rörelse och jag såg att det var en tjäder som satt en bit ner i tallen.

Det var "bara" att lägga sig ner och skjuta. Första skottet går men den sitter kvar. Jag laddar om och skjuter igen. Denna gång så flaxar den till och lämnar trädet, jag såg den flyga över en öppen yta innan den försvann från min synvinkel.

Jag och Bertil åker fram till trädet och konstaterar träff då vi finner flera fjädrar och dun. Vi finner även dun ute på den öppna ytan.
Sedan var det bara att börja leta i ungskogen, vi letade och letade. Vi åkte i bred genom området där den skulle vara i nästan två timmar. Men vi hittade den inte.. Det var absolut inte lätt att leta där då det var väldigt tätt på vissa platser.

Det går som vanligt bra för mig... Nya försök i morgon, sista chansen för i år för min del..

Det nya skyddet för kikarn fungerar utmärkt, köpte det på Norrländska. Jakt.se
Published with Blogger-droid v1.6.5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar