torsdag 21 april 2011

Bäver nummer två för året, Film!

Glad Påsk!

I går kväll så fick jag skjuta min andra bäver för året. En bäver som vägde ca 15 kilo.
Jag började sitta vid en Å mellan 17:00 och 18:30, men det enda som jag fick var en mink och en hel del fåglar.
Jag bytte ställe därför det var så mycket vatten i ån, det var väldigt jobbigt att ta sig fram. Så jag tog bilen och åkte till ett annat ställe, en hydda som låg i en sjö.
När jag kommer fram dit så går jag ut i strandkanten, ca 100 m i från hyddan och spanar, men jag såg inget. Jag hörde något snett bakom mig ute i vattnet och jag får syn på bävern som simmar fem meter i från mig. Jag står helt still men bävern får vind av mig och plaskar ett par gånger med svansen innan den dyker och försvinner.
Jag satt mig och vänta men behövde inte vänta så länge innan jag fick syn på bävern igen, då simmande utanför hyddan. Jag går ner till strandkanten igen och kollar på den för att se om den går i land någonstans. Efter en stund så börjar bävern simma mot mig och jag skyndar mig upp från strandkanten och "gömmer" mig. Bävern kommer lugnt simmande mot mig och det gå upp på land precis där jag nyss hade stått, fem meter i från där jag står nu. Jag tar stöd och kan skjuta ett enkelt skott mot huvudet och bäver dör direkt som ni ser på filmen nedan. Tyvär så fick jag inte med bäver på filmen innan skottet men efteråt så får man se den i alla fall.

Det var den andra bävern för i år och det bör bli någon till hoppas jag på. Till helgen och det kommande veckan är det tänkt att jag ska jaga inte Jättendal.



Jag sköt härifrån och bäver satt nere vid vattnet, det var fem meter.

Svårt att få ett bra kort på denna fågel, men det är en Enkelbeckasin.


Tikkan har fått tala, ännu en gång


Film när jag skjuter bävern, det som syns är väl svallen när den kommer simmande. Skottet kommer efter 30 sek.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar