söndag 28 november 2010

Toppfågeljakt, Första Tjärdern. 80 cm snö i Hårte


Börjar med att beklaga all snö som har fallit i Hårte. Snön kom mestadels under fredagen och natten till lördag. När jag mätte på gården hos mormor så var det 80 cm snö, suck.
Den har packats ihop lite nu men fortarande massor med snö.

På lördagen blev det massa snöskottning, hade tänkt ta en tur med det slopades när det kom 30 cm snö på natten till lördag.

Men på söndag kunde jag inte hålla mig, man måste ju ut i skogen i alla fall en gång per helg. Snön hade packats ihop lite utav blåsten på natten så Bertil och jag tog en premiärtur med skidorna, även Ronja fick följa med, fast hon gick hela tiden sist, för där var det lättast att gå. Självklart tog jag med Tikkan fast chansen till fågel kändes liten då all upplega var bortblåst.
Vi hann inte åka så långt innan Bertil fick syn på tjädern som satt i en tall. Vi åka tillbaka en bit och jag åkte fram en bit medans Bertil höll fast Ronja. Ca 150 m ifrån så tar jag stöd på ryggsäcken, på en stor sten. Vrider upp kikaren på nio gångers förstoring och trycker av. Tjäder faller till backen.
Äntligen tänkte jag, äntligen första tjäder på första skidturen för året. Vilken start!

Mycket snö i Hårte

Skottade upp en väg in till sjöboden

Piren/hamnen 

 Snö o Snö

Mätte 80 cm snö på gården 


Min första Tjäder, 4,7 kg.

 Vad kan det vara som ligger där?

Tjäderns sista viloplats 

 Tallen som den satt i

Bertil och Ronja 

 Tjädern vägde hela 4,7 kilo, en riktig gammeltupp.

Ju större krok på näbben, ju äldre fågel

5 kommentarer:

  1. grattis
    du får ta och lägga in en "gilla knapp"

    erik

    SvaraRadera
  2. Grymt!
    Hur tjocka var isarna innan snön kom? nu lär väl de inte frysa så mycke mer.

    Christer

    SvaraRadera
  3. Erik: Är inte så teknisk, klarar nog inte av det :)

    Christer: Jag vet inte hur isen var på Jättendalssjön.. men det var ju folk ute förra helgen (8 dagar sedan). Skulle tippa på 12 cm. :) I långskog hörde jag 15 cm.

    Björköfjärden varierande, runt decimeter till ett par cm.

    SvaraRadera
  4. Grattis!
    Ett par cm på Björköfjärden? Då lär det vä inte bli täving där på ett tag?
    Kaj-sa

    SvaraRadera
  5. Med tanke på snöfri is och -14 grader klockan 14.30, och kallare natten som var så har vi is utan problem till helgen.

    SvaraRadera