söndag 11 december 2011

Lyckad fågeljakt



Årets första toppfågeljakt blev en bra tur.

Med ca 7 cm hård snö på hyggerna och näst intill bart i skogen så drog jag o Bertil i väg på förmiddagen och letade efter Tjäder och Orre. Jag hade snöcamo och Bertil hade grönkläderna. Öppna ytor hade jag fördel på och i skogen så fick Bertil fördel av klädseln.

Jag började i alla fall turen med att få se en tjäder som sätter sig i en topp 130 m i från mig. Jag fick avancera 10 m pga en massa björkris men sedan kunde jag lägga mig ned och börja skjuta...
Efter något/några skott ;) så träffade jag och den rasade ned och därmed så hade jag skjutit vinterns första tupp.

Senare så fick jag syn på ett gäng orrar som Bertil fick skjuta på. Efter ett/ flera ;) skott på 180 m så hittade även Bertil på och en orrtupp ramlade ned.

En lyckad första tur som ger blodad tand för mer toppfågeljakt.
Vädret har varit kanon med sol och -1 grad.
Jag behöver i alla fall inte ångra att jag stod över älgjakten i dag. :)

222an har fått talat för första gången i mina händer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar