tisdag 25 september 2012

Älgjakt, Sköt en udda 12 taggare

I dag var jag på bjudjakt på Holmens mark i Andersfors.

När jag och Bertil skulle till att fara i morse så såg inte vädret något vidare ut, Ihållande regn och blåst. Men väl framme i Andersfors så var det uppehåll och det blev bara några regnskurar under dagen.


Den första såten gick dåligt för oss. Det var väl några hundar som fick tag på älg. Henriksson fick tag på älg flera gånger och den passerade på ett tomt pass och sedan förbi en skotare. Tror det sågs ko och kalv, tjur och ko samt en ensam tjur men ingen blev skjuten.


Efter maten så blev det dags för Såt nummer två.

Jag fick pass 10 efter en väg. Vid 13.00 så såg jag på gpsen att en hund som förmodligen följde älg sprang mot mig men hunden vände vid ån, 500 m bort.Tanken fanns ju där att det kunde komma älg då ett tag men det verkade som om det inte blev så.

Men 13.20 så hörde jag ett litet knak framför mig i skogen följt av något till och Älgen kom fram och stannade innan diket och tittade på mig innan den skulle gå över.

Då sköt jag och den for tillbaka in i skogen och jag hann få iväg ett skott till och då rasade den ihop.

Väl framme vid älgen så kunde jag räkna till 11 Taggar. En fin udda tolvtaggare alltså, väldigt fin färg på hornet också.

Nu är hornet på tillvaratagning och beredning i Holmens slakteri.


Det blev även två tjurar till skjuten på eftermiddags såten, en 8 taggare och en 10 taggare.


Tack till alla jägare, hundar och Holmen skog för en trevlig dag i skogen.


Published with Blogger-droid v2.0.4

4 kommentarer:

  1. Får gratulera te älgen! Fortsätt skriva om dina jakt och fiskeäventyr, de gillas /Nisse jämtland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, Roligt att det uppskattas. Den 8 oktober så börjar älgjakten på hemmaplan så då blir det mera skrivet om älgjakt.

      Radera
  2. Oj den var fin! Jag såg aldrig den GRATTIS! //T.HENRIKSSON

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Det var roligt att man lyckades, trodde ju inte att man skulle få skjuta någon då :) speciellt inte en fin tjur :)

      Radera