lördag 19 oktober 2013

Älgjakten Dag 4

Inför dagens jakt så blev det ett kepsbyte, och vilket lyckat sådant!
Började dagen med att se en kviga som tog till flykten innan jag hann få in henne i kornet. Bytte område och nytt släpp och jag får syn på Ko och Kalv som tar till flykten. Tar hunden i band och spårar älgarna eftersom Haffa inte ville ta på. Efter att jag hade gått en bra bit så fick jag se bakbenen på en älg. Släpper Haffa direkt men hon skäller inte och är allmänt ointresserad. Älgarna forsätter gå undan sakta och vi spårar.  Haffa utförde ett utmärkt spårningsarbete men något mer än så blev det inte. Gav upp efter nån kilometer och tog mig till närmsta väg.
Då, när jag gick efter vägen, så klev en pinntjur upp på vägen 80 m framför mig. Hinner inte få något skott på den men jag får åter en chans på älgen som står kvar i gallringen när jag kommer närmare.

Skottet går och älgen springer 15 m innan den faller ihop. Spårade sedan med Haffa fram till älgen och hon fick dra å slita lite i den.
Nya tag i möra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar