torsdag 12 november 2015

Älgjakt, Fick skjuta tjur

Helgen som passerade gick från fiasko till detta bättre under den sista timmen på söndagen. Lördagens regn gjorde att både hunn och jägare tog kortdag i skogen. Inga älgar synliga.
Söndagen levererade fint väder och bra vind. Jag gick igenom stora ytor utan att hitta någon älg och skulle till att ge upp. Jag kopplade Tequila och gick till Hagmyra och släppte henne där för ett sista sök.
Jag såg att hon verkade känna något, men som vanligt så kan det ju vara vad som helst men efter 2 minuter så kom upptaget. Sken direkt och en pinntjur kom rakt på mig och jag kunde skjuta ett snabbt skott i en lucka.
Älgen gick 200 m innan det blev stånd intill en passkytt som sköt direkt.
Mitt skott hade tagit lite lågt i bogen men var dödande. Hittade kulan när jag tog ur älgen.
Så den här helgen så blev det en tjur skjuten för laget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar