söndag 7 juni 2009

Gäddfiske, Regnbågsfiske, Nätfiske, Bäcköringsfiske

Fredagskvällens fiskeplats. 3 gäddor togs härifrån

Då har en helg passerat igen.


Fredagen så åkte jag till Långskog. Plockade först ner torkade gäddor från väggen som är till hundgodis. Men även katten gillar torkad gädda.


Katten Mossan äter gädda

Senare på kvällen så åkte jag och Bertil ut och fiskade gädda i Åmingen. Jag började med att få en gädda på 4 kastet. 1,25 kg stannade vågen på.


Sedan kastade jag tre kast igen innan nästa gädda satt på kroken. Aningen större, 1,46 kg.


Sedan tog vi båten ut till risvasen och metade lite. Men inte någon större abborre. Bara några småskitar. Innan vi startar motorn och åker iväg så får jag en till gädda. Större än det två tidigare. 1,59 kg vägde den.


Sedan åkte vi iväg till en annan vik och jag fick 2 gäddor där och Bertil fick 1 gädda. Alla de andra gäddorna var mindre än min 3 första.

Så resultatet blev 6 gäddor. Det är godkänt då vi bara fiskade utanför bryggan och i en annan vik.
Bäcköringsfiske
På lördags förmiddagen så åkte jag iväg och fiskade bäcköring i en Å i Långskog.
Jag fick 6 öringar varav 5 fick följa med hem. Bara smått. Största på 2 hekto.
Det var iallfall fint där, De stora öringarna sparar jag till nästa gång.

Bäcköring 2 hg


Bäcköringar

Står det någon öring här ?


Regnbågsfiske i Herrgårdtjärn

På lördagen åkte jag till Hårte, Åkte till Herrgårdstjärn direkt efter maten och möttes utav många fiskare. Bland annat två stycken husvagnar. Det hade fått lite fisk, mest på föte med räka. Jag testade på allt jag hade i min fiskeväska med inte någon fisk för mig. Man måste ju misslyckas ibland också. Det var ruskigt kallt, och blåsigt..

Herrgårdtjärn i kyla och blåst



Nätfiske

Jakten på siken forsätter. På söndags förmiddagen lyckade vi iallafall få 2 sikar till. Nu har vi 15 stycken att röka iallfall. Nu när jag sitter och skriver det här så ringer Leif och säger att han och Sven Engström hade fått 5 sikar under kvällen. Så det ska nog bli rökt sik till midsommar iallafall.

Sikar

Morsvika

Båten sjösatt i Lunnsjön nu!


Nu ska den ligga i vattnet och bli tät till nästa helg.



4 kommentarer:

  1. Hej Emil! Hur stora är Sikarna?
    De blir säkert en riktig delikatess på Midsommarbordet.

    SvaraRadera
  2. Dessa väger nog en 500-600 gram, men jag är lite osäker. Troligtvis så blir det en tur till helgen också, då ska jag väga de vi får..

    SvaraRadera
  3. Har ni inget minimi-mått på öring i landet där du bor,typ 30-40 cm? /Tomas

    SvaraRadera
  4. Ej på bäcköringarna från vattendraget som jag tog dessa i.

    SvaraRadera