söndag 31 maj 2009

Regnbågsfiske och Nätfiske

Bryggan som jag satt på under fredagskvällen

På fredagen så åkte jag till Herrgårdtjärn direkt när jag kom till Hårte.
Jag kastade ut bottenmete med powerbait och lyckades kroka en regnbåge en ca 1 h fiske. En ganska lite regnbåge. Jag fick ingen mer regnbåge, men det var andra där och fiskade med flöte och mask, och de fick ca 5 regnbågar. Tydligen så var det mask som gällde ikväll.
På lördagen så packade jag ner mask och flöten. Väl framme vid Herrgårdtjärn så är det 6 stycken där och fiskar. Jag träffar de som fick så många med flöte och mask på fredagskvällen och de hade bara fått på drag idag. 3 stycken fina och stor regnbågar. En vägde ca 1,6 kilo. Men nu hade det varit lugnt länge.
Jag intog bryggan bortanför de och slängde ut bottenmete. Jag sätter mig och knyter iordning flöte på ett annat spö för att kunna testa detta senare.
En gubbe kommer från bryggan bortanför och pratar. Inte vilken gubbe som helst, Utan Fisketillsynsmannen, Han frågar om jag har fiskekort och jag visar mitt årskort för honom. Första gånger som jag får visa fiskekort för någon. Iallafall medans han stod där så sa han att det nappade på mitt bottenmete. Jag sprang fram till spöet och drog till, men icke, Tomt båda gånger. Jag sätter fast ett till päronsänke så det blir 55 g sänke. Och efter en lite stund så sitter Regnbågen på kroken. Den vägde kring 1 kilo. Jag hinner även få en till regnbåge innan jag åker hem vid 17:00 för att åka ut med Morbror i nätfiske.
Nyinsatt regnbåge
På söndagsmorgonen vid klockan 5:25 så är jag på plats vid tjärnen igen. Helt ensam. Jag börjar med att testa bottenmete, Klockan 06:30 så får jag första Regnbågen. Lite senare testar jag mask och flöte. 07:30 så sitter det en regnbåge fast på den. Mitt i frukosten högg den.
Sedan så kör jag bottenmete efter en stund och får en regnbåge på den vid 08:30. Vid klockan 10:00 så får jag ännu en Regnbåge och har då fått fyra så kortet är fyllt. Bara att åka hem och lägga sig och sova...
Det var mask som fick denna båge att hugga.
Dessa två bågar högg på bottenmete med powerbait
En slända ansåg att mitt spöfodral var rätta platsen att börja sitt flygande liv på, Till vänster om sländan är det resterna från hur den såg ut innan. Sländan höll på och krypa ut när jag såg den.
Nätfisket på lördagskvällen gick varken bra eller dåligt, Vi lägger ut 7 läggen (15 nät) och får ihop 14 sikar. Det var dåligt resultat med tanke på hur många nät vi hade ute. Vi ska fara ut fler gånger för att få ihop att röka till midsommar.Sik som skall rökas till midsommar, Fångsten för idag.

När vi gick iland på Vit Öran och fikade inne hos Jan och Eva så fick vi se dessa strutar ha kalas på en sik som vi hade fått i nätet.

Såhär fin blev siken, :/ Men hellre Silltrutar som är där och äter än sälen.

Denna plattfisk hade oturen att fastna i nätet också. Men det fick återgå till havets djup efter fotografering.

1 kommentar:

  1. Härligt att du satt i ekan, ska bli kul att komma iväg och fiska lite i midsommar.

    /C

    SvaraRadera