lördag 31 juli 2010

En tripp till Södra Lapplands fjällvärld

Detta var det bästa vädret som vi hade och vi han ha det i en timme innan åskan och regnet kom..

Jag och Bertil hade en underbar resa till fjällen. Kanonväder framför allt! Eller hur var det?
Regn Regn och Åska... När vi kom fram på torsdagskvällen till Stekenjokk (Klimpfjäll) så var vädret bra, som på bilderna över och under texten. Så vi tog med oss lite fika och gick upp på fjället direkt när vi hade gjort i ordning i husvagnen. Klockan var då ca 22.00.
När vi kommit upp i höjd så såg vi hur det kom mörka moln närmare och närmare väldigt snabbt och det dröjde inte lång stund innan vi hörde en åskknall. Men då var det redan försent att vända och hinna ner från fjället till husvagen. Så vi fick lägga oss i en slänt och invänta att åskan skulle dra förbi.
Det var ett väldigt kraftigt åskväder, det kom lixom från två håll och när vi var under åskan så dundrade det nästan hela tiden. Har aldrig upplevt sådan kraftig åska tidigare.
Tog och spelade in några filmer på åskan, först filmade jag två filmer utan den vattentäta plastfickan men sedan när det regnade som mest så använde jag det och filmade med mobilen i den.
På fredagskvällen så fiskade vi i alla fall, det nappade på bra och vi fick mycket fisk. 50 st var i alla fall. Inga jätte stora men det är ju inte bäcköringen heller. Mycket släpptes tillbaka och vi tog reda på lite att äta.
Tyvär inga bilder på fisk då det regnade för mycket för att ta fram kameran på fisketuren.


På fjället innan ovädret.
Mycket vatten blev det också utav allt regnande.
Filmer från fjället då det åskade så mycket. Varning för stark dialekt och mycket svordomar. Jag har lite Dialekt från Junsele, Långskog, Hårte och Sundsvall. Håll till godo.

På denna film så letar vi en plats att "gömma" oss på.

Här sitter jag och filmar upp mot himmelen, blixtrar mestadels hela tiden, men vid 1,36, 1,58, 2,55, 6,17 in i filmen så syns det tydligare. 3,58 så blir Bertil rädd..

Höjdpunkter: 1,07, 1,45, 2,02, 3,00, 4,28, 5,58, Åskar hela tiden typ, hela filmen värd att se.

1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Tack för komplimangerna, jag försöker göra mitt bästa me bloggandet =)Jo ja håller till i Vilhelmina och det är mycket möjligt att de va min caddy du såg på byn. Ska börja följa din blogg också, såg ju intressant ut.

    SvaraRadera