söndag 4 juli 2010

Bilder från Strömmingsfiske 2010

Strömmingfiske 22/6 2010


Inför midsommar så fiskar vi alltid strömming med skötar. Årets strömmingsfiske gick väldigt bra, 320 kg blev det.
Erik Bruno agerade fotograf när tog upp skötarna (näten) och det utförde han på ett exemplariskt sätt. Alltså, alla foton tagen av Erik.


På väg ut och ta upp skötarn vid klockan 05.00 på morgonen. Väldigt fint på havet

En utav de två skötarna vi hade ute, även kallat strömmingkrokar. Det är nät som man fiskar strömming med.


Jan Bäckman redo.



Väldigt fint på havet denna morgon

Spänningen är stor innan vi har börjat tagit upp skötarna, man kan lika gärna bli utan strömming..

Jodå, visst är det lite strömming.

Efter vissa klagomål så lägger jag väl ut en bild på mig själv också.. :)

Jodå, visst verkar det bli bra med strömming

Det blir till och med över till Silltruten.

Två Gråtrutar som kämpar om att ta strömmingen först, känns som om det understa är i utsatt läge.

Bäst att dyka djupt för att få tag i strömmingen

Mer och mer måsfåglar kom och ville ha strömming, och vi bjuder självklart på strömming till de.

Ny strömmingssköte på upptagning, och visst är det strömming här med.

Mycket strömming här med.

Måsen: Jag ska få tag i den!

Måsen: Yes, jag fick den

Måsen: Bäst jag sticker innan någon ser att jag har mat. :)

Mycket strömming

Många måsar

Strömmingsskötarna upptagna, alla nöjda och glada förutom Leif som tyckte att det blev för mycket..

Nu blir det många måsbilder

En mås som fått tag på strömmingsrens.

Mer eller mindre "slagmål" när vi slängde ut strömmingar

Toppenväder och massor av mås

Måsar och Måsar

Störtlandning ner i vattnet för att få tag i strömmingen först.

Ännu mer störtlandning.

Här har vi kommit in i hamnen igen. Skötarna ruskas av från strömming. Jag står i båten medans Jag och Leif plockar av strömmingen.

Det tog sin tid det här också.

Som sagt så blev det 320 kg strömming vilket vi är nöjda med.
Tack Erik Bruno för alla korten

4 kommentarer:

  1. Vilken maskstorlek använder ni på strömmingsnäten?Är det bättre att ha näten flytande vid ytan eller nere på bottnen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 35 varv per aln är maskstorleken. Det är bättre att ha skötarn på botten.

      Radera
    2. Menar du 3,5 varv per aln,alltså ca 17mm?

      Radera