lördag 4 september 2010

Fågeljakt, Blev en Mård

En Mård blev kvällens resultat, min första mård.ë

Jag och Morgon tog en tur med finnspetsen Ronja vid halv fem tiden på eftermiddagen. Vi hade väl inte sådan jaktlycka till en början, fåglarna ville inte sitta kvar och vi hittade i speciellt mycket fågel, bara ett fåtal. Vi hittade bra med svamp i alla fall..
När klockan började närma sig 18:30 så började i alla fall Ronja skälla intensivt, men väldigt långt bort, knappt inom hörhåll. (det hörs på Ronja när hon vet var hon skäller på)
Jag och Morgon tar våran svamp och går dit, Sista 50 metrarna går jag själv. Ju närmare jag kommer trädet ju oroligare blir jag att jag ska skrämma tjädern (som jag trodde det var). När jag är ett par meter ifrån trädet så ser jag ändå inget. Jag börjar gå runt och på första varvet ser jag inget, men när jag hade gått ett halvt varv till så ser jag hur en mård sitter högst upp i den långa granen.
Skottet går och mården ramlar ner till Ronja som snabbt är där och hugger det.

Väl hemma igen från skogen så har klockan hunnit bli 21:00, alltså snacka om lång dag i skogen. Var hemma och åt mat två gånger, en halvtimme vardera. Så en dag i skogen på ca 15 timmar totalt.
Det är livet

 Inte så mycket att se på filmen, batterierna tog slut innan jag sköt, och man ser bara mig "smyga" lite och man får höra Ronja skälla.
Jag har redan givit upp hoppet om fågel i det här läget, trädet såg ju väldigt tomt ut, därför den "oseriösa" ansmygningen.



1 kommentar: