tisdag 11 oktober 2011

Dagens älgjakt, sköt en kviga

Då var matsäcken för morgon gjord. I kväll så såg Leif och jag två älgar också, så det finns någon kvar.

Jakten som var i dag verkade sluta dåligt då det inte hade hänt något före 11.00.
Jag fick höra ett upptag, långt bort. På gpsen så kunde jag konstatera att Bengts hund hade fått tag på älg som gick i från mig. Det gick ifrån mig länge innan det rundade ett berg för att sedan börja gå snett mot mig istället. Till slut så var hunden 600 m ifrån mig men det gick längre bort mot ett annat pass där Tony satt. Jag började slappna av och höll mer koll till vänster på vägen, åt det håll som hunden gick.

Helt plötsligt så såg jag något på andra sidan diket till höger. Ser att det är en älg som står och tittar mot mig. Kryper ihop och kan konstatera att det är en kalvlös ko som står där. Efter en kort stund så börjar hon lunka iväg och när hon är påväg upp på vägen så visslar jag så att hon stannar mitt på vägen.

Skottet går och jag känner att det tog lite högt men det skulle helt klart vara dödande. Kvigan studsar snabbt i väg över diket och försvinner i tätskogen.
Jag hittar hår på vägen men inväntar ändå Åkes hund Tula som får leta reda på den.

Leif som var på väg fram med Haffa mot mig, hörde hur jag visslade och förstod då att det var älg på gång och gjorde sig också redo men kon gick åt ett annat håll.

Inom samma minut som jag sköt så fick även Tony skjuta en ko ca 500 m ifrån mig, Grattis!

Den andra gruppen fick skjuta en tjur och en kalv.
Nu gör vi nya försök i morgon.

Bilder från min och Tonys ko.

Published with Blogger-droid v1.7.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar