söndag 20 november 2011

Mårdfångst nr 1

Nu har fällorna suttit ute en vecka och i dag kunde jag hämta in den första mården. Har kollat samtliga fem fällor och det satt alltså en mård i en fälla.

Nu kan jag konstatera att fällan fungerar och slagplattan hade träffat mården perfekt.

Trodde inte att jag skulle få någon mård de första veckorna men tydligen så hade jag fel som tur är. Nu är det bara att hoppas på någon till fastnar i fällan framöver.

I och med att jag har fått denna så måste jag ju få skjuta 2 Tjädrar till i vinter :)


Published with Blogger-droid v2.0.1

2 kommentarer:

  1. Hej
    Hur funkar dom där fällorna ??
    Dör dom på en gång ?

    SvaraRadera
  2. Köpte min fällor för 14 dagar och satt ut de för 9 dagar sedan. Fick som sagt min första efter 7 dagar så jag har bara erfarenhet av denna fångst.

    Jag bedömmer fällan "dödlighet" till kanon! Träffen av slagplattan som har slungats ner från taken mot mården när denna har trampat på slagplattan är enorm. Fjärden som man spänner är väldigt rejäl och överdimensionerad, vilken är bra.

    Träffen på mården är klockren då det är organen (hjärta, lungor osv) som har fått tagit emot hela kraften som plattan hade. Enligt det jag kunde tyda på denna mård så dog den omedelbart.

    Det är bra med slagplatta då mårdskinnet tar mindre med stryk än vid klassiska fällor.

    Som sagt, är väldigt nöjd med fällan på alla sätt och vis.

    SvaraRadera