torsdag 2 maj 2013

Sammanfattning av min Pimpelsäsong 2013

Då var pimpeltävlingarna slut för den här säsongen. Det har varit en säsong med varierat fiske men överlag så anser jag att det har varit sämre fiske på de sjöar som jag har tävlat på här i mina hemtrakter. Det kanske beror på väderförhållanden, hårt fisketryck eller dåliga pimpelfiskare? Aja, det lär jag inte få veta. Hur som helst så har det varit en rolig säsong som jag kan ta med många erfarenheter och upplevelser ifrån.



Det blev 23 pimpeltävlingar för mig i år med blandade resultat. På 16 tävlingar så har jag placerat från 1a till 13onde plats. Så att jag har väl fiskat någorlunda jämt i vinter men det är en bit kvar innan man når toppen. Har i alla fall fiskat med bra självförtroende och trott på min utrustning och det är som många vet väldigt viktigt om man ska nå framgångar.

Några tävlingar minns jag lite extra från i vinter. Hade säsongspremiär i slutet av januari på Björköfjärden. Extremt bra fiske och jag blev 3a på 39653g. Lill-Thomas vann på 45 kilo abborre.

SM, som var i Grums i år, är som vanligt en höjdpunkt under säsongen. Träffade många trevliga fiskare från Sveriges alla hörn och Fredric Ankarberg blev Svensk Mästare 2013. Jag slutade på en 41 plats.

DM i Västernorrland blev ingen rolig historia för mig. Jag placerade mig strax utanför placeringarna som hade räckt till en SM biljett på både DM Serien och DM. Så att det blir inget Individuellt SM nästa år för mig.










I påsk var det dags att delta på Vikinganappet en av dagarna. Vikinganappet är det verkligen stor prestige i. I år så vann Baddarn, tätt följd av Ankarberg som blev tvåa. Jag kom 11a och ser framemot nästa år Vikinganapp.


Säsongsavslutningen var nu i helgen som var och jag fick uppleva ett riktigt bra abborrfiske även i år, i Hammerdal och Strömsund. Det är verkligen speciellt när man hittar fisken grunt, kring 1 m och en snittvikt på 2 hekto, bara att hala å dra. Verkligen en rolig avslutning av säsongen.

Nu väntar en vår och sommar med en massa jakt och fiske. Eventuellt så kan det blir en fjällresa, i jakten på rödingarna, om en vecka. Dock så återstår det att se hur fisket har varit där nu i helgen.
Bloggen kommer att hållas uppdaterad som vanligt och jag hoppas att ni finner något intressant att läsa här även då.

Ha det fint så ses vi på isarna nästa säsong om vi inte träffas tidigare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar