söndag 12 januari 2014

Rävjakt

I dag så blev det rävjakt igen. Jag började med att släppa på en räv som hade passerat vägen här i byn. Upptag och fullt drev efter 200 m och det tog riktning mot ett styggt stengryt vid ett berg. Jag skyndade mig ditåt men hann inte fram i tid. Det var bara att koppla och leta nya spår.
Att leta nya spår visade sig att vara riktigt svårt då det snöade och blåste kraftigt under morgonen.
Vi riktade in oss på gryt istället och jag och Hans gick och letade ett sandgryt som vi hade hört talas om. Jag följde ett rävspår och kom fram till grytet omgående där jag hittade ett hål som en räv hade gått in i. Jag gick för att hämta Bosse och Hans då men väl framme vid bilen så hittar vi färska språngspår av räv.
Vi släpper Bella och det blir drev omgående. Ett drev som buktade fint och trångt men höll sig ifrån oss passkyttar som stod efter vägarna. Jag höll mig efter Järnvägen hela tiden då det var väldigt nära den hela tiden. En gång så var räven ut på banvallen 100 m ifrån mig men vände tillbaka in i skogen.
Det fortsatte att bukta trångt och jag gav mig in i området som det buktade i men då drog iväg över järnvägen, in i byn, in på Eljuspåret och ut mot E4 innan räven tog Eljuspåret in i byn igen. Då lyckades vi koppla henne när det var påväg mot järnvägen igen.
Sist hon passerade så klarade hon tåget X2000 med någon enstaka meter.

Vi tog och kollade grytet sedan i det sista dagsljuset men det visade sig att det var räven som vi hade släppt på som hade smitit ut ur ett annat hål när jag kom till grytet.

Bra jakt ändå men det var svårt att njuta när det var så nära järnvägen. Bella drev riktigt bra i alla fall, sämre med oss som skulle välja pass...

2 kommentarer:

  1. Uhh att ni vågar släppa vid sådana faror.
    Det blir ju orolig jakt såklart, synd att ni inte fick räven.
    Majsan/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vanliga mindre vägar är farliga också så farorna finns alltid, vissa jagar ju i vargområden också så. Dock så brukar vi hålla oss en bit ifrån järnvägen som regel men rävarna brukar hamna där ändå..

      Radera