söndag 15 maj 2011

Bäverjakten är över, Siktar framåt!

Skjutkäpp! 

Jahapp, då var det den 15 Maj i dag och det är sista dagen för bäverjakt. Men jag sitter hemma ändå.
Detta är det värsta stället som jag har besök i år, om man räknar till hur mycket björk som bävrarna hade fällt. Det som syns på bilden är bara en liten del av allt som de har fällt.

Årets vårjakt på bäver är jag nöjd med. Nu de sista dagarna och veckan har jag inte alls kännt behovet att jaga bäver. Jag är nöjd med mina tre för året och det blir nya försök till hösten om jag hinner med det. På hösten finns det så många olika jaktbara arter så att bäverjakten får oftast vänta till våren. Men Men, vi får se.

Nu ser det ut att bli lugnt ett tag på jaktfronten. Det enda jaktbara viltet är hornbärande rådjur, men de är jag inte så intresserade av, tar de hellre till hösten. Men vem vet, kanske man måste ut någon sväng och göra ett försök?

Den 1 juli så börjar kråkjakten i Gävleborg (16 juli i Västernorrland). Då måste jag ut och utföra lite viltvård. Kråkjakten är roligt och kan ge många skottchanser.
Men en sak är säkert, innan jag ska börja sikta mot några kråkor så ska jag ha tränat lerduveskytte. Funderar på att höra med skjutbanan här i Sundsvall om vad medlemsskap osv kostar. Skulle vara riktigt kul!

2 kommentarer:

  1. Helvete vad björk dom hade fällt där! behöver du björkved så vet du vart du ska leta emil :)

    SvaraRadera
  2. Ja, verkligen. Finns nog fem årsvedar liggande här.

    SvaraRadera