lördag 3 september 2011

Fågeljakt (Mård)

Den här lampan, eller ¨light stick, som jag tror den heter, var verkligen till använding i lördags kväll.
Jag och Bertil begav oss till skogen med Ronja på eftermiddagen för att försöka finna någon fågel. Vi hade väl en 3 kontakter med tjäder som bara ville flyga samt en del orrar.
När vi var på väg till bilen, (innan det var mörk) så började Ronja att skälla. Jag smyger mig sakta fram men får inte syn på någon. Jag ser något som byter gren i tallen och låter lite fräsande. Det har nu börjat skymma så det är svårt att konstatera om det är ekorre eller en mård, men antagligen en mård eftersom den fräste. Men hjälp av lampan på min mobil så hinner jag lysa med den så att jag får se ögonen på mården innan batteri tar slut.
Bertil har även kommit fram och får skjuta ett skott mot mården som tyvär fastnar. Därefter skjuter jag flera skott för att försöka få den att ramla ner, men icke. Tror att Bertil skulle gå dit och titta dagen därpå och försöka få ner den. Det blev för mörkt för oss och vi hade fullt upp med att ta oss hem igen.

Jag hade fått en lysstav av Pelle, för ett par år sedan, som man kan använda i "nödfall". Jag fick leta reda på den och använda den. En mycket bra "sak" som lyste i 8 timmar, den gjorde verkligen resan genom skogen enklare. Så en ny sådan måste införskaffas till nästa "nödfall".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar