söndag 4 september 2011

Fågeljakt (Tjäder)

Jag lyckades lura med mig den inbitne Harjägaren Morgan på fågeljakt med finnspets efter harjakten på morgonen. Hunden som vi hade i dag var finnspetsen Peijakkaan Isku.
Sist som Morgan följde med så blev det en mård, så jag anade att han skulle ha lite tur med sig i dag också.
Vi började jakten med att gå tom 1 km, mycket därför vi gick över ett par hyggen kanske och det var väldigt varmt.
Helt plötsligt så får vi höra hur Isku börjar skälla en för att snabbt tystna. Jag kollar gpsen och ser hur Isku gör en kortare springning innan det är fullt ös i skogen. Vi var då drygt 400 m bort så det blev en rask promenad innan vi började närma oss. Därefter stannade vi och jag gav Morgan lite instrukttioner om hur han skulle gå till väga. När Morgan sedan går fram mot Isku så flyger det upp fyra orrar, så känslan att Isku skäller på en Orre är ju rätt så stark.
Tillslut så kommer skottet i alla fall och med en tung duns så ramlar fågeln ner och då förstod jag att det var en Tjäder som Isku hade skällt på.
Därmed så hade Morgan skjutit sin första Tjäder och alla är glada och nöjda, förutom Tjädern då..
Efter urtagning så forsätter jakten, först så flyger 2 orrar i väg 50 m i från där Tjäder satt. Sedan så fick vi flera kontakter med orrar som ville bara ville flyga samt en tjäder som tog till flykten.

Värmen för dagens (19 grader) gjorde så att både jägare och hund blev trötta fort, så vi åkte och köpte glass på macken istället.
Denna knöl hade hade under ögat. Ingen vacker syn och den hängde i skinnet. Om den växt ytterligare så hade det nog blivit ännu jobbigt för Tjädern att överleva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar