tisdag 20 september 2011

Helgens Älgjakt, Eftersök på trafikskadad älg

Nu har denna helg passerat och som vanligt, dåligt med älg för mig.
I lördags så fick Niklas skjuta en Ko och en Kalv på stånd för hunden Enzo. Läs mer om detta i tidigare inlägg. Klicka Här! Så kommer ni till sidan med bilder och text från lördagen.



I söndags så fick jag sitta på samma pass som lördagen därför vi jagade om såten. Ett tidigt upptag för Enzo med ett kortare ståndskall innan det gick lös och Anders kunde skicka i väg en kula på en bättre tjur. Tyvärr så gick tjuren vidare och det blev ståndskall 150 m från Anders pass. Niklas gick dit och avslutade det hela. Skottet som Anders sköt satt bra men på något konstigt sätt så klarade sig tjuren rätt så bra.
Tjuren hade 12 taggar varav en som pekade rakt ner. Film finns på skjutningen i föregående inlägg.
Jag hade det spännande en stund också så KG´s hund kom rakt emot mig enligt passgrannar. Tyvärr så vek älgen av 150 m ifrån mig så jag fick aldrig se den. Patrik fick istället se den och kunde skjuta kvigan som kom i hög fart.
Det var många som såg älg i helgen på jakten, så det verkar vara gott om älg. Jag såg också älg men det var från bilen när jag åkte till Långskog på kvällen. Två kalvar var det som tog till flykten som tur var.






När jakten var över så åkte de flesta jägarna hem. Det gjorde hundföraren Karl-Göran också men han fick hinder på vägen. En ko kom upp framför hans bil och krocken var oundviklig. Smällen blev rejäl och älgen flög ner i diket och blev liggandes där ett tag innan den reste sig och begav sig till skogen.
Eftersöksjägare tillkallades till platsen och Jonas Unger kom till platsen. Han frågade om jag skulle följa som skytt och det gjorde jag, lättare och trevligare när man är två som gör eftersök än att gå ensam.
Vi spårade en bra bit och kunde endast konstatera att kon förmodligen var lite halt på ett ben för att ett avtryck i mossan var djupare än de andra.
Hunden släpptes och hon tog på spåret. Hunden gjorde ett bra jobb men fick aldrig kontakt med kon, så några yttre skador var det förmodligen inte. Vi hittade inte något blod så antagligen blev det bara några inre skador och blåmärken.
Kon hade tur att hon klarade benen och ryggraden när hon for i diket. Tur hade även KG som klarade sig utan skador i krocken. Även hunden i bagaget klarade sig.

Båda sidospeglarna gick av, Buckla ovanför väster framhjul mm. En riktig smäll helt enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar