söndag 12 augusti 2012

Dagens säljakt


I morse så var jag och Jonas ute igen och jagade säl. I dag så var det västlig vind så när vi  lämnade land så var det nästan blekt men väl ute en bit på havet så började det blåsa friska vindar.
Vi fick i alla fall syn på två sälar och varav en som Jonas kunde skjuta. En mindre säl som vägde kanske 60 kilo eller något sådant.
Tyvärr så klantade jag med vid bärgningen så någon säl fick vi inte med oss hem. Jag hade upp den på relingen av båten och skulle knyta fast den i ett rep då den glider tillbaka i vattnet och sjunker som en sten utan en chans att få tag i den igen. Trots flera försök med diverse redskap så fick vi inte tag i den. Den sköts på grunt vatten men under tiden som jag höll på att bärga den så drev jag ut på djupare.


I alla fall en väldigt lyckad helg med två skjutna sälar för Jonas. Han guidade ju oss på rödingfiske och nu fick han vara med på säljakt med mig. Säljakten bör ju väga lite tyngre än rödingfisket så nu blir det hans tur nästa gång att guida till något bra fiske eller jakt :)



Kort som Jonas tog på en säl under helgens jakt 

 Samma säl

 Här bärgar jag en säl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar