lördag 11 augusti 2012

Lyckad Säljakt!

Dagens morgonjakt efter säl höll på att misslyckas redan innan vi hade åkt. Både jag och Jonas sov över och vi hade verkligen tur för att jag vaknade 35 min senare.

Vi fick omgående syn på säl när vi kom fram till den "heta" platsen, två stycken. Jag släppte i land Jonas så han kunde förbereda sig för skott när sälen skulle komma inom skotthåll. Tyvärr så hann han inte skjuta första gången som tillfälle gavs och sälen försvann igen.

Sedan så såg vi sälen lite här och var men utom skotthåll.

När vi bytte plats så fick Jonas syn på sälen på nära håll igen och nu small det. Perfekt träff och jag kunde åka dit och fästa en lina till sälen innan den började sjunka.


Lyckan när vi hade lyckas var stor och under tiden som jag knöt fast sälen så dök den andra sälen upp inom skotthåll men den fick klara sig ett tag till.


Det är verkligen roligt när man lyckas guida till jaktlycka, speciellt för en Lappojk från Vilhelmina  :)


Published with Blogger-droid v2.0.4

1 kommentar: