söndag 11 november 2012

Älgjakt, Ståndskall och älgar

En händelserik dag i skogen har passerat. Hörde älgen/älgar fem gånger, och såg två gånger. Kul!


Dagen började med att Hans fick tag på en Kviga som drog iväg. Någon timme senare så fick han tag på ko och kalv. Ståndskall i närmare en timme men han fick aldrig något läge att skjuta kalven innan det gick löst. Efter ett tag så började det komma mot mig och jag gjorde allt jag kunde för att komma fram till en hyggeskant för att passa av där. Dock så hade jag 150 m kvar när det började braka intill mig. Molly började skälla men älgarna drog iväg och jag fick se skymten av en älg.

Molly kom tillbaka medans Hans tik, Tösa, fortsatte efter älgarna.

Jag ställde mig och passade en liten bit därifrån då det såg ut som om Tösa var på väg tillbaka mot mig. Dock så vände hon igen.

Efter ett tag så drar Molly in i skogen bredvid mig och börjar skälla på älg 100 m ifrån som jag hör när det drar iväg.

Hon hänger på en stund innan hon vänder och kommer tillbaka till mig. Jag följer spåret efter älgen och då blir det upptag till höger om mig och även då hör jag hur älg springer iväg. Molly håller på en bit i från mig och ett tag så tror jag att hon är 70 m framför mig men när jag tittar på gpsen så ser jag att hon är bakom mig, Älg! Hör tydligt hur det går älg framför mig och jag inväntar Molly som kommer i mina spår. Strax efter så tar hon upp dessa älgar/älg och hon skäller friskt på de i raskt gångstånd. 400 m bort så blir det stopp och hon skäller väldigt bra och jag börjar ta mig in på ståndskallet. Kommer in på 100 m då det går lös och en ko springer förbi mig på 15 m. Väntade på kalven också men det kom ingen kalv. Så det var förmodligen bara en ko.

Sedan så blev det inget mer då Molly släppte och vi kunde avsluta jakterna.


Jag har svårt att tro att de tre upptagen som jag hade skulle vara samma älg varje gång, det stämde inte på positionerna. Och på riktningarna som älgarna gick åt Men man vet ju aldrig med älgar.


Nu ska jag bryta ihop och invänta nästa helg.


Published with Blogger-droid v2.0.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar