söndag 29 december 2013

Älgjakt, Fick skjuta en kalv

I morse vid 07.35, så vaknade jag och beslutade mig för ansluta till de övriga älgjägarna i jaktlaget och jaga någon älg. Ett samtal senare så hade jag fått låna hund av S-O Bergman också och var påväg till samlingen som var klockan åtta, dock lite sen.
Jag gick ett område där jag visste att det hade varit älg för en vecka sedan och hoppades på att det skulle finnas någon kvar även idag. Efter tre timmar så kom i alla fall upptaget men det blev sken omgående.
Bergman som precis innan hade skjutit en kalv för sin andra hund såg på gpsen att "min" hund Alice kom mot honom. Han trodde att hundarna skulle komma på den döda kalven bägge två och visslade och ropade så att de inte skulle börja bråka.
Dock så insåg han sitt misstag omgående då han fick se att det vinklade tvärt och drog iväg.
Därefter så blev det ståndskall ett par kilometer därifrån och jag går på snabbt i tron om att det är en älgko. När jag kommer in på ståndet så kommer kon rakt på mig och när hon stirrar på mig så får jag även syn på kalven bakom.
Sedan så gick allt väldigt fort, jag skjuter på kalven när den kastar sig över en lucka mellan två träd. Därefter så får jag springa 60 m för att få nytt läge på kalven på en täkt och lyckas få iväg två skott på en kalv som sprang nå grönjävligt fort. Skotten var under all kritik men det sista lyckades hamna bakom örat och den stöp efter ytterligare 15 m.

Lyckad dag i skogen i alla fall och bra hundarbete av Bergmans hundar, Riktigt roligt. Två kalvar såhär, sista söndagen i december. Vi var 11 stycken jägare ute i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar