tisdag 20 oktober 2009

Älgjakt 2 dagar, Fick iallafall se en levande älgko

Fin morgon, Havet som man ser mellan skogen och molnen


Lördag Älgjakt:

Samma visa som förut, Följer med min morbror i Jättendals jaktlag.
Usel dag i jaktskogen, inte en klöv synlig för någon av oss jägare i grupp 3. Jag och Leif gick med Rapp, och det skulle dröja framåt 11 innan vi fick tag på älg. Älgen gick rakt mot en passkytt i en annan grupp, men älgen vinklade och sprang runt myren istället för att springa rakt över den.


Ingen utav de tre grupperna fick skjuta någon älg idag.. Uselt.
Jakten avslutades med Köttsoppa, Gott!


Söndag Älgjakt:

Idag jagade vi på Djursta. Hunden gjorde jätte bra sök, men vad hjälper det när det inte finns någon älg..
Klockan 09:00 small det iallafall, Det var Åke som hade skjutit en ko. Hunden Rapp sprang på skottet så vi fick ta bilder till Åke och Hanna för att hämta Rapp¨.
På väg därifrån så får jag se något mörkt bortom några tallar och sly, Leif frågar vad jag tittar på och jag säger att jag ser något mörkt, Leif tittar dig och säger, Men titta, där står det ju en ko.

Tyvär så var avståndet till älgen dryga 120 m och med bröstet mot oss. Dåligt stöd, smalt mellan träd och liten träffyta på bröstet avgjorde att kon fick stå och glo på oss tills hon var nöjd. Vi släppte Rapp, men som förväntat så blev det sken och Rapp kom tillbaka.

Det var den dagen de, en ko i backen, Esko såg också ett ensamt djur på sitt pass, men kunde inte skjuta. Jaktdagen avslutades med att jag bjöd på korv.
Nu har vi iallafall sett en älg, ett stort framsteg, nu kanske vi kan få ha lite tur också som Hanna och Åke har. :)



Måndag Fågeljakt:
Ledig från skolan, först blev det vedhuggning med efter det så hann jag ut i skogen och motionera Finnspetsen Ronja. Vi stötte några orrar, men vi hittade inte någon tjäder. Älgspår fanns det gott om.

Bilder från helgen


Jämthunds tiken Tula som håller på att lära sig älgjakt, På denna bild ser det ut som en duktig och lugn utställnings hund, men skenet bedrar...

Så här ser det ut för det mesta, Detta är Åkes hund också med det är Hans som går med henne.

Full fart, Hoppar och far åt alla håll

Greger har hand om fikat

Älgkon som Åke sköt medans han pratade i telefon, tur att Hanna var med och såg älgarna så hon kunde säga till far att det kom älg.

Åke och Hälleforsaren Troja

Kon som Åke sköt kraschade i en tall efter skottet.

Leif kollar på älgkon, Inget bra läge så hon fick springa vidare.

Svårt att få ett kort på långt håll och dålig kamera, Men det syns att det är något mörkt där iallafall,

Jag bjöd på korv på söndagen

Jag, Hans Åke och Hanna var det som hämtade Kon, alla andra for hem eller till slakteriet.

Tillvaratagning av kon i slakteriet

Rymligt slakteri med kyl ska det vara!

Det blir mer älgjakt nästa helg!

1 kommentar:

  1. Det är förvisso sant! Men jag har alltid haft god lycka även fast man småpratat med sin kamrat! ;)

    SvaraRadera