söndag 4 oktober 2009

Första haren i år, men hade läge på 2

Årets för harjakt blev också årets första hare.

En helt underbar harjakts morgon. Tempratur kring -3, vindstilla och sol.
Klev upp klockan 05:30 för att sedan släppa Luzernstövaren klockan 06:30. Jag släppte tydligen Jambo direkt på ett nattspår från en hare, så Jambo börjar väcka direkt. Klockan 06:40 så är det fullt drev. Drevet går först lite knackigt, men sedan går det bättre. Jag har satt mig på vägen, och haren passerar vägen bortom ett krön ca 150 m bort. Drevet gör en bukt bort ifrån innan det vänder för att gå rakt mot mig. Jag får syn på haren när den kommer hoppande på andra sidan vägen för att sedan stanna 15 m ifrån mig. Jag osäkrade och sköt. Haren dog direkt. Klockan var 07:15 då.
När jag gick fram till haren så kom Jambo strax därefter, så jag kopplade han för att sedan kunna släppa honom igen efter urtagning av haren.
När jag släppte Jambo nästa gång så hittade han nattspår, men tydligen så var det samma hare så jag fick gå på gamla drevlöpan för att koppla honom.
Jag släppte Jambo ännu en gång och gick ner mot sjön Åmingen. Jag följde en liten krafledningsgata och fick höra hur en eller flera älgar sprang iväg, Jambo brydde sig inte om de och vi fortsatte gå längs med kraftledninggata.
Jag får höra Jambo väcka några skall för att minuten senare skrika rakt ut, och då vet man som harjägare att drevet är i fullt gång. Drevet går rakt mot mig, (Jag står fortfarande i kraftledningsgatan) och haren kommer springade i full fart över kraftledningsgatan. Jambo kommer springade tätt efter och drevet är i full gång.
Denna gång så har jag bestämt att jag inte ska ladda bössa först drevet har varit i 40 minuter. Drevet går över kraftledningsgatan bortom synhåll för mig två gånger. Innan det går upp på en väg där det blir tapp en kort stund. Jambo letar snabbt reda på haren igen innan det blir tapp igen, då vid upptaget.
Jambo fick leta en stund innan jag kopplar honom, jag var nöjd för dagen och Jambo hade fått sprungit en hel del.
Snacka om lyckad Harjaktspremiär!

Jag sköt haren där Jambo står, haren kom från skogen bakom honom.

Luzernstövaren Jambo, Duktig hund men väldigt lös ( Lös betyder att han skäller/gnäller väldigt mycket när han hittar harspår. )

Hardrev i koppel! Haren sprang här på vägen på första drevet. (Tyvär så höll jag mobilen åt fel håll)

Andra upptaget, Ingen har syns, och Jambo syns knapp heller, man ser någon vitt springa förbi i vänsterkanten..

2 kommentarer: