söndag 25 oktober 2009

Regn och Regn. Morbror sköt en ko, Se film


Leif skjuter en skottskadad ko på stånd
Leif säger att det inte är någon kalv, och det är det ju inte. Det hade blivit missförstånd mellan oss och passkytten.
Leif säger också att nästa älg är min, och det låter ju bra.

Lördag: Älgjakt
Morgon med regn och dimma. Jag gick med morbror och hunden Rapp. Första turen för Rapp gick ut ur området, troligtvis älg.
Efter en dryg timmes sök så fick han tag på ko och kalv. Ekipaget gick runt en passkytt, sedan gick djuren en bukt in på grannlagets marker för att sedan övergå till stånd på våran mark. Ståndet varade 15 min innan det gick lös och passerade en passkytt som inte kunde skjuta, därför det var för långt håll. Sedan sköt en passkytt på en ko som gick vidare. Rapp kom i spåret och började skälla ståndskall igen intill passkytten. Vi skyndade oss dit och avslutade det hela. Kon hade brytit höger framben. Våran grupp sköt även en kalv.
Totalt blev det en ko och två kalvar.


Söndag: Älgjakt
Idag var det ännu sämre väder än lördagen. Vi fick inte tag i någon älg. En passkytt såg ko med kalv. Ingen älg idag för något utav grupperna i Jättendals jaktlag.



Första älgen som Leif skjuter när jag är med. Kanske jag väsnas för mycket för att älgarna ska komma i närheten!?


Samling efter jakten



Älgen lastas på vagnen, (Från vänster) Hans, Leif, Henrik och Åke som står bakom Hans.

Älgkon fraktas ut ur skogen


Detta hjärta ska rökas

Godkänd helg, men tråkigt väder båda dagarna. Vi har observerat en hel del älg.

2 kommentarer:

  1. Grattis till kon, kul att du fick det på film emil!

    /C

    SvaraRadera
  2. Tack, Nu måste jag lära Leif att filma så han kan filma när jag skjuter nästa gång..

    SvaraRadera