torsdag 29 oktober 2009

Harjakt, Hade haren på 5 m, men jag lät den springa.

Haren hade nyss passerat mig på 5 meter, Jambo går exakt i samma spår över vägen.



Innan julgranshuggningen så var jag och Kjell ute och jagade hare. Släppte vid klockan 06:50 och vid klockan 07:10 var det fult drev.
Jag och Kjell tog varsitt pass, Kjell nere i skogen och jag satt på vägen.
Drevet buktade fint och gick rakt ner mot mig där jag satt på vägen. Jag hörde något komma tassande på frosten på andra sidan vägen, jag osäkrade när jag såg haren, men jag kunde inte skjuta. Jag tänkte att om jag sköt, då skulle antagligen jaktdagen vara slut, och det ville jag inte. klockan var då 07:40. Så jag lät han springa förbi 5 meter ifrån mig. Bra gjort Emil!
Känns bra att man lyckades hålla tillbaka skottet.

Drevet buktade ner mot sjön, nästan utom hörhåll innan det vände och gick över vägen längre bort. Ett tag så hörde jag nästan inte hunden Jambo, men så vände det och kom tillbaka mot mig på vägen. Jag står och pratar med Bertil i telefon då jag ser haren komma springande på vägen mot mig, men troligtvis så hörde haren mig när jag pratade så haren hoppade in i skogen igen.
Detta var vid 07:50.

10 minuter senare så hör jag det bekanta tassandet i frosten igen. Jag osäkrade men inte kom det någon hare upp på vägen.. Jambo kom drivande och drevet gick ned mot sjön igen. Sedan dröjde det inte länge innan det small. Kjell sköt haren.

Ett väldigt fint drev, inte några märkvärdiga tapp, Jambo var inte alls långt efter haren någon gång och haren buktade fint och rörde sig i samma område hela tiden.


Nöjda jägare


Jambo ville jaga mer såklart men det hinner vi inte, det måste huggas granar..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar