söndag 8 november 2009

Spännande älgjakt! Biverkningar vaccin och Piléjackan från ITAB


Troja stod för en enormt bra insats denna helg!

Lördagen jakt var det mest spännande älgjakten denna höst.

Jag och morbror gick med jämthunden Rapp. Vi släppte honom och inte långt därefter skällde han ett skall. Vi såg på gpsen att Rapp sprang rakt mot oss och hoppades på att få se älg. Men icke, ett rådjur kommer istället hoppande.
När vi gått en bit så släpper vi igen och hunden letar bra med finner inte några färska älgspår.
Men Åkes Hälleforsare Troja har fått stopp på älgar för andra gången idag.Vi träffar Åke och jag följer med honom på ståndet.
Första gången så kom vi ganska nära, vi såg bara ett vuxet djur och när vi närmade oss ännu mer så gick det lös för att sedan bli stop 400 m längre bort.
Vi smög och på ståndet men såg bara kon denna gång också. Denna gång så gick ekipaget 800 m för att sedan bli stopp igen. Älgarna passerade en passkytt som såg ko med 2 kalvar men kunde inte komma till skott.
Morbror kom efter vägen så jag åkte med honom så Åke kunde få gå på ståndet själv. (Jag
hade tydligen otur med mig)

Jag och Leif intog ett pass efter vägen. Först hördes knappt Troja, men det den ljuva musiken blev tydligare och tydligare. Sedan blev det tyst, vi stod och väntade. Helt plötsligt så skällde Troja till en gång innanför oss. Jag såg något skymla bakom buskarna och jag gjorde mig beredd. Men det kom ingen älg.. Efter en stund så pratade jag och leif Leif och lite tyst och sa att troligtvis så gick älgarna bortanför en krok. Vi gick sakta bortåt för att kolla på spåren då Trojja började skälla rakt innanför där vi stod tidigare. (Älgarna hade inte gått över vägen) Vi smög oss snabbt tillbaka och ställde oss på vägen. Ca 40 m in så var ståndet, vi hörde hur älgarna lockade och jag såg hur älgarna skymtade inne i skogen.
Sedan gick det lös igen och älgarna sprang, i samma riktning som vägen fast en bit in i skogen. Vi följde efter på vägen ca 70 m. Då såg morbror älgarna som var påväg ut på vägen. Vi gick ned från vägen för att hoppas att de skulle gå ut på täkten (För vi skulle aldrig hinna ner till vägen ner till en krok för att se de gå över.) Då såg vi älgarna i en liten öppning innan de passerade vägen (såg ko med kalv, första kalven hade redan passerat) Det var för risigt så vi behövde inte ens tänka så att skjuta. Vi hoppades istället på att de skulle komma ut på täkten, men icke. Vi hörde bara kvistarna som knäcktes.
Sedan blev det sken återigen innan det övergick till gångstånd. Detta var vid klockan 15:00. Sedan sken igen och Troja släppte och tog bakspåret tillbaka.
När vi kom hem från jakten var det mörkt ute.. Tråkigt med detta mörker.

Svårt att få med alla detaljer när det händer så mycke men jag hoppas ni förstår att det var en spännande dag och det var nära att jag skulle få skottchans på älg.


Söndagens älgjakt.
Söndagen jakt blev inte lika lång som lördagens. Men nog var det nära ändå att vi skulle få skjuta älg.
Vi var 4 hundförare och 2 passkyttar i våran grupp. Först får Jämthunden Tula (1,5 år) tag i älg. Fullt ståndskall fast det lät som ett hardrev men man måste tänka på ålder. Tula kommer nog bli en bra älghund.
Sedan får Rapp tag i älg samtidigt som Troja får tag i älg. alltså 3 av fyra hundar hade älg samtidigt efter en halvtimmes jakt.
Rapp fick tag på ko och 2 kalvar som passerade Henrik men han fick inte skottläge på kalvarna.
Rapp släppte sedan för att hamna på samma älg som Tula hade. Vi var påväg att inta pass och lämnade bilen på vägen för att inta ett pass efter en liten körväg, Men istället för att passera oss så gick älgen över 150 m framför bilen. Jag hörde ett brak när han passerade vägen..
Både Tula och Rapp hängde på en lång bit för att sedan släppa och komma tillbaka.
Troja hade fått stopp sin älg och Åke smög sig på ståndet och fick se en ensam ko. Så det var bara att vissla in hunden och gå vidare. (Koförbud)
Rapp han med en resa till så slutet av jaktdagen, men vi vet inte om det var rådjur eller älg.


Händelserik helg, men ingen älg skjuten i laget. Men älg finns det. På dessa två dagar så såg vi allafall 5 olika kalvar i våran grupp, och då var vi bara på en liten del av marken.

Tula och Rapp tillbaka efter en långtur med älg

Vaccinet mot Svininfluesan, Mina biverkningar

Jag blev som sagt vaccinerad i fredags vid klockan 12:00. Jag fick mer och mer värk i armen under kvällen, klockan 22:00 hade jag väldigt ont. När jag sedan klev upp så lördagen så hade jag inte nå ont alls i armen, då kände jag mig pigg och kry. På lördags natten så svettades jag (feber) och när jag klev upp hade jag ont i huvudet och halsen. Sedan hade jag det hela dagen. På söndags natten frös jag och hade huvudvärk. Huvudvärk och hosta har jag just nu. Men det går nog över snart.

Så ta inte sprutan på en onsdag, torsdag eller fredag för då kan helgen bli jobbigare än väntat.

Pilé Jacka Björnen från ITAB

Jackan var kanon. Båda jag och morbror hade jackorna. Det regnade mest hela dagen under fredagen och vi var ute i 8 h så de fick ta emot en massa regn. Både duggregn och störtskurar. Men både jag och Leif var helt torra under jackan. Jackan var varm så man behövde inte ha nå mycket kläder under den. Alltså en kanon jacka för ett bra pris!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar