måndag 10 maj 2010

Måndag; Bäverjakt, Blev en ikväll

En otroligt fin damm, väldigt bred. Fina jaktmarker uppöver.


Har legat några dagar efter i bloggning. Bäverjakt hela kvällen och sedan är det dags att sova. Men nu har jag iallafall börjat blogga ikapp mig. Gör ett inlägg för varje dag.

Idag så var jag ute i Långskog och jagade bäver. Började men att kontrollera ett ställe där de hade sett bäver, men där fanns bara ett par fällda träd, ingen större aktivitet.
Bytte ställe till platsen som jag har sett bäver två gånger tidigare på. Satt där mellan 18:15 - 19:35. Såg inte något alls, den bävern brukar komma fram runt sju, så tänkte att jag byter ställe igen. När jag ska till och flytta mig så hör jag hur en bäver plaskar till längre ner i ån, antagligen hade den fått vind av mig. Jag bryr mig inte mer om det stället, utan flyttar mig uppströms ett par kilometer.
På det nya stället har jag inte jagat på någon gång, har gått förbi där för många år sedan bara.
Det är väldigt fint där, en bred Å, men fina slänter att gå och spana ifrån. Såg direkt att det hade varit bäver där, kom först fram till dammen, (bilden ovan) Mycke färska pinnar mm. Gick lite högre upp och såg mycket fällda träd mm. Jag tittar ner mot ån och får se hur det går lite större från stranden, förstår att det är någon som är där, men vet inte om det är bäver eller något annat. Då slår en bäver till med stjärten men bävern kunde inte ha laft märke till mig, jag hade rätt vind och var alldeles ljudlös och var inte nära ån. Jag smyger mig några steg närmare så jag ser lite bättre. Spanar lite innan jag får syn på en bäver som sitter alldeles nedanför mig. Jag tar stöd mot knä och skjuter, bävern försvinner med ett plask ner i ån igen. Jag springer ned för att försöka få syn på den, så den inte flyter iväg eller sjunker.. Men jag ser ingen bäver, inte ett liv.. Börjar förstå att jag inte ska få tag i den, och att jag skulle få räkna det som en bom då jag inte vet om jag träffa den säkert.
Men då hör jag hur något plaskar och låter bakom mig, under marken. Jag kollar ner i två hål och får se hur Bävern håller på och rör sig där nere. Förstår att den är skadad, och kommer antagligen dö snabbt om jag låter den vara. Men jag tycker att det är bättre att avsluta lidandet och risken att den ska försvinna in i håligheterna i marken var stor. Så jag skjuter ett till skott mot bävern i hålet innan jag sedan drar upp den.
En fjolårsbäver på ca 15 kilo. En perfekt bäver att skjuta. Tyvär blev det lite stora hål i skinnet för att ta reda på, men jag tog reda på låren som ska rökas.



En yngre bäver på ca 15 kilo.
Hålen som jag fick se bäver i efter jag hade skjutit, fick skjuta ett skott till rakt ner för att avliva den för korta ner lidandet.. (tyvär suddig bild)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar