lördag 13 november 2010

13/11 2010 - Min första Älg

Hur gick då allt till? Jo.. För det första så missade jag ko och kalv som gick nedanför passet, alltså jag såg de inte. Hade jag tittat i rätt ögonblick så hade jag sett de, men det hade inte gått att skjuta, hunden såg jag. Åkes hund Troja skällde ståndskall på två älgar så jag och Wamberg passade om, jag tog ena passet och han tog det andra. Det tog inte sådan lång tid innan det small nere hos Wamberg. Jag gick ner till han och han hade skjutit en kalv men han tyckte att kon haltade när hon sprang iväg. Jag spårade 10 m och såg blodstänk, alltså hade kon också blivit träffad. Vi passade om och påbörjade ett eftersök. Efter en bit så släpptes Troja och det blev gångstånd och drog iväg. Det blev stånd igen efter att de hade passerat en väg så vi passade om igen. Jag å Leif for till en skogsbilväg och jag smög mig upp längs vägen ett par hundra meter för att sedan ställa mig där jag trodde att kon skulle komma, det var gångstånd då. Efter någon minut så fick jag se hur den skadade kon kom fram mot vägen och när hon komma fram så jag hade fritt skottfällt så sköt jag. Hon vände men stannade 15 m från vägen stillastående med bredsida mot mig så jag tryckte av ett till skott. Några stapplande steg och sedan föll hon ihop och inga fler skott behövdes. Jag hade koll på vart Troja var när jag sköt både skotten vilket man måste tänka på när det är stånd/gångstånd. Sedan var det bara att fotografera lite innan jag tog ur den och sedan körde vi både kon och kalven till slakteri för tillvaratagning. Kon hade blivit träffad av splitter i frambenet bla när Wamberg sköt... Nu är jag trött å slut efter en långdag i skogen. Jakten i morgon är i farozonen därför det blir nog hårdföre och då släpper man inte några hundar. Bilder finns i nästa inlägg.
Published with Blogger-droid v1.6.4

3 kommentarer: