onsdag 9 mars 2011

Så börjar Superpimpeln närma sig

Bild från Björköfjärden förra året

Tynderösundet

Nu är det bara en skruttit liten dag kvar innan det är dags för starten av Superpimpeln, Tynderösundet på fredag alltså.
Tynderösundet har jag fiskat på 3 gånger i mitt liv och jag vet att vattnet har bra med abborre. Många fritidsfiskare sitter där varje dag och det är ju ett bra tecken på bra fiske.
Jag vet att det finns både större fisk och ett bra bestånd med mindre fisk, så jag vet inte alls vad medelvikten kommer att vara i påsarna för vinnaren.
Det kommer att komma så många bra pimplare så jag tror på 13 kilo på de tre timmar. Vi får helt enkelt se hur det slutar men kul ska det i alla fall bli att fiska där!

Björköfjärden

Som många har läst så vet ni att jag har varit på fjärden ganska många dagar förra veckan. Har gått runt och testat olika områden men som vanligt så blir man inte klok på fjärden. Visst, vissa ställen har varit mindre bra och ofta så har det varit fel storlek på fisken, men det går ju även att få bra till en påse med 70 grammare.
I alla fall så är området med fisk väldigt stort så det är bara att borra och hoppas på att du tar just de rätta grishålen. Det finns även mindre "fläckar" med fisk som kan vara vinnande, fisket kan ha ändrats väldigt mycket och jag har självklart inte varit överallt.
Det gäller att tro på sig själv och sin utrustning så tidigare deltagare med erfarenhet tror jag kommer att kunna placera sig i topp. Jag och många andra siktar på 30 +, självklart. Men för att nå dit så måste man ta rätt beslut under tävlingen och fiska snabbt, samt byta hål när det blir sämre, fast det finns fisk kvar.
Vinnaren på lördag och söndag har nog fiskat hyfsat ensam. Han har nog gått på sin egen linje och hittat stor fisk, 150 g - 300 g.
Möjligheten att få sitta ensam med bra fiske är stor då samtliga kommer säkerligen få fisk i "närområdet".

Möjligheterna för mig att få sitta ensam är nog lika med noll då jag har skyltat med bra fiske på flertalet filmer och blogginlägg för att locka er hit på Superpimpeln och öka fiskesuget hos er.
Visst, jag hade kunnat mörka allt men det finns ingen mening till det. Jag vill att ni ska veta vad som väntar och för de som är "nybörjare" på fjärden så får de också se hur fisket är då det skiljer sig från en vanlig sjö. Så länge ni bara tar rygg på mig och jag slipper hjälpa er att bära hem fisken efteråt så är jag nöjd, kommer att ha nog jobbigt ändå med min egen fisk. :) Skämt å sido, kör hårt och låt bäste man eller kvinna vinna!

Det hela avgörs ändå på vem som är bäst på att fiska dessa abborrar och det gäller även att kunna fiska så här mycket fisk och inte sitta och vara nöjd efter att man har fyllt sin lilla skrylla. Det är bara att ösa på från första sekunden till sista! (Om man nu inte måste gå tidigare för att man ska hinna in)

Funderingar? Lägg en kommentar så ska jag försöka svara

Välkommen hit till Superpimpeln i Sundsvall. Ska verkligen bli roligt att träffa lite kända ansikten igen från PimpelSveriges alla hörn, (Och även Norge) :)

3 kommentarer:

  1. Är d bara en veckas avlysning på Superpimpeln? Lite orättvist mot dom som har långt å åka kan tyckas... Borde vara minst en månad!

    SvaraRadera
  2. Vilken tur att du inte arrangör så vi som gillar att fiska för göra det den bästa tiden på året och sedan tävla.

    SvaraRadera
  3. Finns väl fler bra fiskevatten än de få det arrangeras tävlingar på!? Men d e väl klart att är man amatör då ä d väl svårt att ha en chans mot oss som är på 30-40 tävlingar per år. Då kan ju kortare avlysning va bra så det går lättare att hitta fisken, helt klart!

    SvaraRadera