fredag 26 augusti 2011

Årets första Tjäder

I kväll så tog jag med mig finnspetsen Ronja för första promenaden i skogen för denna säsong, för mig alltså. Det blev en tur på fem kilometer för mig. Jag och Ronja valde förmodligen en bra rutt för kvällen, för vi hade bra med fågelkontakter. Redan 30 sekunder efter att jag hade släppt Ronja så hittade Ronja två orrar som lyfte från marken och flög iväg. Därefter, 30 min senare, så flög en tjäder i väg för oss.
Sedan så började Ronja skälla på bra, riktigt bra. Jag smög och smög men fick inte syn på någon fågel. Jag började nästan ge upp då jag nästan var under tallen. Då fick jag syn på något svårt och jag kollade i kikare efter minsta lilla rörelse. Tillslut så gjorde den en liten rörelse så jag kunde konstaterara att det var en tjäder. Jag la an och lät hagelskuren gå. Tjäder flaxade ner och Ronja var inte sen att nypa den.
Äntligen fick jag skjuta en Tjäder för Ronja.
På vägen tillbaka mot bilen så fick vi tag på mera fågel. Minst 2 tjädrar, kanske tre, lämnade marken med Ronja i hasorna. Ronja tog efter en och medans hon är borta så börjar en Tjäder skära näbb 150 m i från mig. Ronja hör det och springer dit men tjädern tystnar och hon får ingen koll på, vilken tall den sitter i. Hon yrade mest runt medans jag bara satt å vänta. Tillslut så lättar tjädern och flyger förbi mig så jag lyckas få i väg två smällar i luften, men båda blev bom. Mera träning på skeetbanan behövs..

I morgon blir det mera jakt.
Published with Blogger-droid v1.7.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar