måndag 25 februari 2013

Pimpel SM 2013, Så var det..

 

Då var Svenska Mästerskapen i Pimpel 2013 avgjort i både Individuellt och Lag. Jag deltog på lördagens Individuella tävling och på söndagen så var jag och Erik Södergårds ute och kollade hur fisket gick för de deltagande.

 
 
 

Lördagen Individuella SM

 

Äntligen var det dags, det var dags för mig att delta på mitt tredje SM varav det första i Seniorklassen. Nu var det dags att tävla mot de riktiga tungviktarna när det gäller pimpelfiske. 
Som många redan vet nu så var jag och resterande klubbmedlemar ned på träningsläger helgen innan För-SM. Fisket vad bedrövligt dåligt och där man fick ett par fiskar ansågs vara "bra ställen". Jag lärde mig lite om hur det såg ut där på sjön samt att det fanns väldigt mycket småfisk in efter land. Det gick inte att lära sig hur man skulle fiska eller vad man skulle använda, antalet fiskar över 10 gram gick att räkna på händerna.
 
På startlinjen på lördagmorgon så var taktiken klar. Jag och Jens fick ett par bättre fiskar var i en vik i övre delen av Grumsfjorden när vi var där och tränade så det var bästa stället för mig den dagen.
När utgångstiden började så var tanken att gå dit men när det hade gått ca 20 minuter så såg jag att det hade bildats en skaplig lucka bakom oss i tätgruppen (vi var kanske 5 stycken som hade ett försprång) och det såg inte ut som om det skulle bli så många uppe till vänster där Jesper Dyberg hade vunnit på För-SM och siktet blev omställt till min reservplats. Väl på plats, ett par minuter efter startskottet, så nappade det direkt i första hålet. Fick även syn på att Jesper Dyberg hade kommit dit och vi blev väl en 10-15 stycken där i området.
 
Det kom upp småfisk lite överallt i området men en bit bortanför mig så kom det upp några få Norsabborrar men de hann jag inte vara med att dela på innan de var "slut". Det var bara att leta på i området och jag fick något bättre hål med mindre fisk. När det hade gått ca 2,5 h och jag hade inte lyckats få någon bonusabborre så visste jag att jag låg efter både Jesper Dyberg och Jörgen Storm, De hade fiskat betydligt bättre än mig tidigare under tävlingen och jag behöver inte ens fundera på lyckas fiska ikapp de på småfisk. Jag bestämde mig för att hålla mig undan från de och hoppas på att jag skulle kunna lura någon bättre fisk på lite djupare vatten men de uteblev. När det var mindre än 5 minuter kvar så fick en kille en 6 hektos abborre, 40 m bakom mig. Så jag kämpade till sista sekunden men utan resultat.  
 Min största abborre vägde kanske 100 g. Jag fick även Gädda, Mört och Nors på kroken som fick simma tillbaka.
 
Vid invägning så vägde min påse 2525 g och det räckte till en 41a plats i seniorklassen. Vid invägning så fick jag veta att Fredrik Ankarberg låg riktigt bra till och jag hade tippat honom som vinnare här på bloggen förra veckan. Jag tippade hans segrarvikt till 8796g och det visade sig att han hade 7994 gram vid invägning.
Vid prisutdelning så visade det sig att Fredrik Ankarberg blev dagens stora vinnare och jag kunde glädja mig åt hans vinst och min lyckade tippning såklart!
Jörgen Storm blev två på 6750g och Thomas Rosa-Mössan Larsson blev trea på 6630 g. Stort Grattis till dessa duktiga pimpelfiskare!
 
Resultatlista Individuellt
 

Söndagens Lag SM

Det var länge oklart om vilka som skulle delta i vårat lag på SM. Vi hade taktiken klar dagarna innan SM men på fredagsmorgonen så hade vårat tänkta startställe blivit avstängt och det blev till att lägga om taktiken. Vi var ju sex stycken från CFC på plats och det blev tillslut Baddarn, Bergman, Berga och Sjölén som skulle tävla. Jens åkte på en pararell tävlingen medans jag stannade kvar på tävlingsområdet och agerade "Coach", vilket jag absolut inte ångrar.
Jag fick trevligt sällskap av Erik Södergårds under hela tävlingen och vi tog oss en riktig långpromenad på tävlingsområdet. Det blev mellan 1-1,5 mil för oss. Det var riktigt intressant att gå runt och se hur fisket var och hur många olika taktiker som de olika lagen hade. Efter promenaden så kunde vi konstatera att Nora-Gyttorps lag hade bra fiske samt att ett av Svegs lag låg bra till då vi såg när Lill-Thomas drog flera rejäla abborrar. Vi fick även höra att Smedjebackens lag hade fiskat bra. I övrigt så verkade fisket vara svårare i dag och det var många som bara fick småfisk. Det såg ut som om det skulle bli låga vikter i de övriga klasserna.
Vid prisutdelningen senare så visade det sig att Smedjebacken SFK blev vinnare på vikten 12805, Svegs SFK blev tvåa på 11072g och Gnesta SFK blev trea på 9994 g. Grattis till er!
CFC lag blev 12a på 6699g.
 
Resultatlista Lag
 
 
Nu är det bara att sikta framåt mot kommande DM tävlingar och hoppas på att man kan ta en plats till SM 2014.

 

Mina bilder från helgen. OBS. Blandad kvalité på bilderna!

 





 
 


 Söndagens bilder










 






//Emil Sjöberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar