måndag 23 april 2012

Sammanfattning av min Pimpelsäsong 2012.

Då var pimpelsäsongen över och jag ska försöka göra en kort summering om min pimpelsäsong.
Tänkte skriva lite om några minnen från säsongen som jag kommer ihåg extra bra och de jag verkligen vill minnas. 

Jag började årets säsong på Tynderösundet den 11 februari. Där la jag ribban högt redan från början och fick 16972 g abborre och placerade mig som 5a på den vikten.

Därefter så blev det en liten insatstävling på Torpsjön där jag lyckades hitta på ett riktigt roligt fiske. Fiskade på cirka en meter och det nappade riktigt bra med abborre i 170 g. Tyvärr så var det i slutet av tävlingen så jag hann inte dra upp mer innan tävlingtiden tog slut. Fick ihop 18750g och kom 1a på det.

Kom även ihåg den där helgen som började med en eftermiddagskula på Marmen. Fiskade ihop med Janne Johansson, Urban Mellander och Henrik Lindgren under större delen av tävlingen. Vi "turades" om att ha några bra hål när vi drog fram över en mindre yta och letade reda på abborrstimmen. Roligt fiske och vi hade kring 10-12 kg, jag hade 10230g och kom 9a.

Sedan så blev det lördag och ännu en tävling på Björköfjärden skulle det bli. Finns nog ingen tävling som jag är så nervös för, eller inte nervös men jag vet så väl vad som krävs på Björköfjärden. Jag vet att 30 kilo måste man ha som mål, jag vet att man inte har råd att slå några bommhål. Blir fisken mindre än 120 g så bör man byta hål. Det är så många beslut som skall fattas och man får inte göra några misstag. Innan tävlingen så vet man så väl hur jobbigt det kommer att bli när man ska gå in igen men ändå så envisas man med att bära på ryggen och i armarna. Innan tävlingen så vill jag inte ha pulka men när man väl ska gå in på kan man betala 500 kronor för en.
I år gjorde jag inte några större misstag, hade några mindre som tex linstrul och pirkstrul så jag tappade många dyrbara minuter, men jag fiskade så pass bra ändå när jag väl fiskade så jag blev verkligen nöjd ändå. 32738 g stannade vågen på och jag fick passera 30 kilosgränsen redan som 20 åring på min tredje pimpelsäsong. 40 kilo inom 10 år? Är det möjligt?
Kom i alla fall 6a på tävlingen. Väldigt roligt att det var många fler som fick vara med och passera 30 kilosgränsen.
Stort grattis ännu en gång till Jens Hamrin så var värst av alla och drog 36852 g abborre!
Dagens efter Björköfjärden så var det Dm ind på Bäckfjärden. Vi i Cfc hade två lag och vi kom 1a och 2a, tyvärr så gick bara ett lag vidare till Lag-sm i seniorklassen.
Indviduellt så gick det verkligen bra då Jens kom 1a, Berga 3a, Baddarn 4a, Jag 5a och Bergman 6a. Vi visste då att 1an, 2an och trean skulle gå vidare till Sm.
Vi hade även en Dm-Serie som var ganska öppen inför den fjärden och sista serietävlingen. Att Micke, Janne och Johan låg riktigt bra till visste man men jag hade det lite kämpigare och det krävdes verkligen att jag placerade mig bra. Hade en 10a och en 3a sedan tidigare att använda mig av, totalt 13 i platssiffra inför tävlingen. Jag fiskade bra då och väldigt lugnt och kontrollerat kändes det som. Jag skrapade ihop 4745 g och kom "2a" på den vikten.
Platssiffran blev 15 och jag klarade mig till Sm-2013.
Våran klubb Cfc skickar en hel del folk till Sm 2013. Jens, Berga, Micke (Baddarn), Johan, Bergman, Jag och ett seniorlag. Ska bli riktigt kul att åka på mitt tredje Sm.

Sedan var det Sm på Revsundsjön och det var riktigt trevligt att träffa mycket känt folk. Fiskandet från min sida var värdelöst och jag kände verkligen hur jag hade bedömt fisket fel. Det var inte som jag hade tänkt mig precis. Nya tag nästa år då jag är med i Seniorklassen för första året på Sm.
Grattis till er Medaljörer som verkligen gjorde det rätta här och lite extra grattis till Timo Jumisko och Svegs senior lag. Värdiga vinnare!

Påsken 2012 blev en trevlig tillställning med 5 klubbkamrater i en fyrbäddsstuga och en femsittsbil. Det kanske var anledningen till att rörde oss under väldigt stora ytor på tävlingarna, både med lyckade och mindre lyckade resultat. Åtta tävlingar och vi lyckades nästan varje tävling att placera en eller flera på topp 5. Min främsta placering blev en 3a och den tog jag på första kvällstävlingen på Björnsjön.
Roligt fiske på många av tävlingarna och det var först på måndagen som man kände att man hade fått ett grepp om hur man skulle fiska och var man skulle fiska på dessa vatten kring Strömsund/Hammerdal.
När vi åkte hem så längtade jag redan till nästa års påsktävlingar. Mycket är ju bara för att man får fiska mot så många otroligt duktiga fiskare från hela landet och det är så roliga sjöar att fiska på.

Pimpelsäsongens avslutning blev på Gåxsjön och Ottsjön.
På Gåxsjön så fick jag uppleva ett riktigt roligt fiske och jag fick även sällskap av Baddarn (Micke) . Vi hade det riktigt trevligt med riktigt bra fiske. Så roligt när snittvikten ligger på ca 200 g och man har fisken alldeles under is kanten. Fick ihop 25558 g innan jag var tvungen att börja gå in mot mål. Hade hela vikten på ryggen och lyckades hålla ett bra tempo hela vägen in till mål, bara det kändes ju riktigt bra. Det jobbigaste var nog att få upp skryllan på ryggen. Låg ned på isen och sedan så krånglade jag mig upp på benen.
Mina 25,5 kilo räckte tyvärr inte till vinst men jag var ju lika nöjd med vikten ändå.
25558 gram är mitt nya rekord då det gäller trekroksfiske men då var ju det på 5 timmar också.

Nu när jag sitter och sammanfattar det hela så inser jag att jag har haft en väldigt rolig säsong och det har verkligen varit roligt att fiska. Placeringsmässigt så skulle jag ha haft ett par till topp treplaceringar för att vara riktigt nöjd. Kollar jag på vikterna under denna säsong så har det verkligen varierat men jag har ju flera påsar som vägt över 16 kilo.
Total vikt för hela säsongen ligger på ca 140 kilo och det är på 21 tävlingar.

Nu var den "korta" summeringen avklarad, tur att jag inte kommer ihåg några fler tävlingar ;)..

Då får jag tacka alla pimplare som jag har tävlat med/mot och pratat med för den här säsongen och hoppas på att vi ses nästa säsong.

Tackar även er läsare som har följt min blogg under den här säsongen. Hoppas att ni som inte hade något att läsa under januari har fått lite att läsa och titta på under resterande del av säsongen.

Hädanefter så blir det mycket annat fiske och en hel del jakt och bloggen kommer att uppdateras som vanligt. Ni som bara vill läsa pimpelfiske får kolla i arkivet eller vänta till nästa säsong.

Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar