tisdag 10 april 2012

Summering Påsken




Då var det påsken över för i år och nu längtar man redan till nästa påsk. Tänk att det kan vara så roligt att få fiska i sex dagar i rad, 8 pimpeltävlingar, cirka 30 timmar tävling.
Hur har fisket varit då? Fisket överlag tycker jag har varit trögt och svårt. Antagligen så är det ostadiga vädret en orsak. Strålande sol ena stunden och nästa stund snöstorm.

Fisket som man får uppleva på tävlingarna under påsken skiljer sig rejält från sjöarna här hemma i Sundsvall så man gjorde bort sig på flera tävlingar bara för att man har för lite erfarenhet av fisket. Gammelhålsfiske och att borra i vassen kändes lite fel på de första tävlingarna men nu på de sista så var det en självklarhet. Det är så roligt när man får igång fisken på en meters djup och man kan bara dra de upp i handen, ibland så kom fisken upp på mothugget.

Sjöarna som vi har fiskat på har varit helt nya för mig så nu har man försökt lära sig så mycket som möjligt för att vara ännu bättre förberedd till nästa år. Det är verkligen svårt att gå på sjöar som man inte har någon koll på. Vissa sjöar hade ju ingen i bilen varit på så det var mycket chansning när man valde ut startplatser. Man kollade på en karta och hittade något intressant men när man väl är där så är det inte som man har tänkt sig. Men det är kanske tjusningen, man lyckas och misslyckas, det ända man kan göra är att kämpa under hela tävlingen och inte ge upp, speciellt inte i Jämtland.

Mina resultat är verkligen inte var jag hade hoppats på men jag har många nya erfarenheter med mig hem som jag ska använda mig av under nästa år.
Trevligt sällskap av klubbkamrater och andra supertrevliga fiskare har verkligen skapat en längtan efter nästa påsk.

Nu till helgen så blir det inget pimpelfiske för min del då det blir en Weekendresa till Barcelona.
Helgen därpå så kan det bli pimpling igen om isen ligger kvar. Ulriksforsarna pratade om att de eventuellt (Beroende på is) skulle köra en 5 timmars tävling i Kakuåsen, Gåxsjön. Och på söndag en 4-timmars tävling på Ottsjön. Två riktigt roliga sjöar så det ska nog bli svårt att stanna hemma. Det återstår att se hur det blir. Kan ju bli dålig is med det tror jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar