måndag 14 januari 2013

Långfärdsskridskor

I går var vi ut på isen här inne i fjärden och konstaterade att det behövdes ett natt till med kyla för att ta sig utanför uddarna.

I dag så spände jag på mig ett par långfärdsskridskor för första gången och efter 2,4 mil så tog jag av mig de igen. En riktigt härligt tur med varierande is, 0-8 cm. Vi var ut till både Öran och Jättholmarna. Har man lite planering i åkningen så kunde man få riktigt fina stråk med riktigt bra skridskoisar.

Vi såg en Havsörn och ett hål som sälen hade som andningshål.


Obs, Gå inte ut på några havsisar om ni inte har kunskapen som krävs vid tunna isar. Det finns många vindvakar som man måste hålla koll på och det är väldigt svårt att se de. Isen är väldigt varierande på Sina ställen! Jag hade Bertil med mig och han har flera utbildningar samt lång erfarenhet!


Published with Blogger-droid v2.0.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar