tisdag 5 mars 2013

Lodjursjakten 2013, Film & Bilder

Foto: Lars Stoltz

 

Då var Lodjursjakten över för den här gången. Det började dåligt men slutade bra.


Jakten började den 1 mars men dåliga spårförhållanden resulterade i att jakten blev riktigt svår. På söndagen så hade vi drev på lodjur men tiden räckte inte till och solen gick ned så att det var bara att koppla Ajjax igen.

På måndagen så vände oturen till tur och vi fick vara med om en händelserik lodjursjakt. Pella och Stoltz spårade två lodjur i ett berg och när de var på benen så släpptes finnstövarna Ajjax och Bella. Fullt drev och ljuv musik i skogen blev det omgående. Samtliga passare stod på helspänn och det var flera som såg skymten av något lodjur. Lodjuren delade på sig och Bella och Ajjax tog ett varsitt djur. Jag fick se lodjuret som Bella drev på ca 80 m men står man där med endast hagel så får man snällt titta på bara.. Inge bitter alls..
Ett par hundra meter därifrån så träade sedan lodjuret och jag begav mig dit så fort jag kunde. Jag hade ringt och kollat tilldelningen precis innan och det var två stycken kvar att skjuta. När jag hittade lodjuret en stund senare så fick jag veta det som ingen lodjurjägare vill veta i det här läget. Jakten var avlyst. Jag var alltså minuter, kanske sekunder ifrån att få skjuta ett lodjur. Närmare än såhär kommer man aldrig att komma utan att skjuta det. Jag får hoppas att vi ses igen nästa år!

Det andra djuret, som Ajjax drev, blev skjuten av Sigvard och det var en årsunge på 10 kílo. Stefans Lindströms gäng sköt det sista lodjuret på tilldelningen i Gävleborg strax efteråt.
Besvikelsen att vara så nära att få skjuta finns där men glädjen att polletten ramlade ned för Bella och att hon drev så bra räddar upp det hela. Även att Ajjax drev riktigt bra och det var första lodjuret som sköts för honom, när han drev själv. Två hundar som fick viktigt träning och det ser lovande ut för framtida lodjursjakten.

Det var roligt att vårat "gäng" fick lyckas i år igen och efter tre dagars misslyckande så släppte allt på den fjärde dagen. Nu börjar längtan efter nästa års kattjakt! Hoppas på bättre tilldelning då, för katter, det finns det många av!


Klicka på bilderna för större bild.

 



 



Filmer


 


Klicka på länken för att få mycket mer läsning om årets Lodjursjakt, Lars och Stefan har skrivit och kommer att skriva mer inom de närmsta dagarna.
http://rovdjursjaktmedstovare.hemsida24.se/
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar