torsdag 26 augusti 2010

Fågeljakt med Trädskällare, 1 orre

Erik på spaning efter fågel

Jag och Erik åker iväg vid nio tiden på förmiddagen för att åka iväg och jaga med Finnspetsen Ronja. Vädret är väl inte så bra, någon regnskur men mestadels uppehåll. Jakten då? hur gick den? Jodå, jakten gick väl ganska dåligt.. Vi fick tag på räv som sprang ner i ett gryt på en gång, sedan så hände det väl inte så mycket, förutom att Ronja skällde hit och dit på ett gäng orrar som inte ville sitta kvar i träden. Slutigen så hamnade Ronja vid rävgrytet igen innan vi åkte hem igen.

Vilan blev inte långvarig när jag kom hem. 1 ½ timme senare (ca halv tre) så åker jag och Bertil ut och jagar med Ronja igen. Ronja skällde på några några fåglar som inte ville sitta kvar i träden ett par gånger. När Ronja var påväg tillbaka till oss så fick hon tag på ett gäng orrar som inte satt så långt ifrån oss. Det hördes tydligt att Ronja hade koll på fågeln, och även vi hörde hur orrarna kacklade. Bertil tyckte att jag skulle smyga mig mot Ronja för att försöka skjuta. Och visst gjorde jag det, jag smög och smög, men fick inte syn på fågeln. Jag jag var ca 5 m från trädet så lyckades jag få se orren sitta en upp i toppen. Jag sköt med min Classic 2000 och visst ramlade orren ner, en sen års kyckling.
Därefter gick vi hemmåt eftersom jag skulle åka på skjutbanan när jag kom hem. Vi såg en tjäder flyga iväg när vi närmade oss bilen.


Ryggsäck, Hagelbock, Orre och Kantareller.

Orren hade börjat byta dräkt från kycklingdräkten till "orginal dräkten"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar