lördag 28 augusti 2010

Fågeljakt med Trädskällare

Tog en tur med Finnspetsen Ronja på förmiddagen, ingen skjuten fågel, men hade jag haft en drilling, kombi eller annat kulvapen hade jag kunnat skjuta en Tjäderhöna.
Ronja fick tag på två tjädrar som flög åt varsitt håll, och självklart så sprang Ronja efter fågeln som flög längst. Den andra fågel satt sig i en tall som jag stod ca 60 m ifrån. Jag hade rent skottfält och bra stöd men bara hagelbocken. Möjligheten fanns inte att smyga närmare då jag gömde mig bakom en liten gran på ett mindre hygge. Tjäderhönan flög innan Ronja var tillbaka och vi forsatte jakten på den andra tjädern utan resultat.
Vi fick tag på några orrar som bara ville flyga iväg innan vi gick hem igen.

Det är kanske bättre att plocka lingon.. Eller inte.

2 kommentarer:

  1. Förbjud hagelgevär vid träskallarjakt! Började min bana med 22an, sköt bort några tjädrar me hagelbocken. Köpte kombi som jag gick med i halvmåneklubben och bomma med. Jagade bara med 6,5an efter de =)

    SvaraRadera
  2. Haha, Hagelgevär är det enda rätta :)

    SvaraRadera