tisdag 5 maj 2009

Blöt igen, Men bävern var redan skjuten.

Den enda bilden med min mobil, Den blev badad efter skottet men fungerar nu igen. Hyddan syns i mitten av bilden.

Jag åker direkt till Långskog efter skolan på måndagen. Jag och Bertil sjösätter träbåten så att den ska bli tät till kommande fisketurer.
Vid klockan 18:00 lämnar jag Håkans hus och går ner mot ån. Jag är lite oviss om var jag ska sätta mig, ska jag sätta mig på platsen som jag sköt bäver sist på eller ska jag sätta mig vid den andra hyddan? Jag gick förbi den ena hyddan som jag hade skjutit bäver tidigare vid, Men jag valde att gå lite längre nedströms till den andra hyddan.
Jag sätter mig tillrätta på en plats som jag ser hyddan och så att jag ser uppströms en bit. Efter 20 min sittande så börjar jag känna tröttheten komma och jag håller på att somna. Det är då som jag får se något röra sig i vattnet alldeles vid hyddan, Bävern har vaknat.. Jag höjer geväret och tar stöd med armbågen mot knäet, ser i kikarsiktet att det är tre stycken kvistar precis för bogen. Jag väntar lite med hinner inte vänta mer än 20 sek innan bävern tar ett steg upp på hyddan. Jag beslutar mig för att skjuta, och skottet sitter bra. Bävern flyter längs med strömmen snabbt. Jag ställer ifrån mig gevär och ryggsäck och börjar springa. Men jag hann inte komma så långt innan jag trampade rakt ner i ett stort vattenfyllt hål. Blöt inpå kalsongerna klättrade jag upp ur gropen och fortsatte springa efter bäver som hade flytit en bit nedöver. Jag springer förbi hyddan och där passar jag på att låna en pinne så jag skulle kunna nå bävern från Å-kanten. Flera gånger så flyter bäver nära den andra sidan men inte ett dugg nära min sida. Efter yttligare en bit så går vattenströmmen på min sida och jag kan få upp bävern.
En stor bäver! och det var nog tur att Alvar kom ner med sin fyrhjuling efter att han hade fått höra skottet.
Vi tippar på en vikt över 20 kilo. Jag har aldrig sett en sådan stor bäver.
ee
Sedan efter att jag hade bytt kläder så flådde jag bävern. Bävern som var en hona hade 2 ungar i magen. Jag lyckades få något litet hål i skinnet men det gör inget. Jag hade bråttom och bäver var stor så det var mycket att flå. Nu ligger det två bäverskinn i frysen, ska skicka iväg båda för beredning. Resten av bävern ligger vid Kroksjön, förhoppningsvis så kommer det någon Björn eller Järv förbi och äter upp den.


Nya stiliga jaktkläder efter badningen i ån

7 kommentarer:

  1. Den ser lika stor ut som min helgs bravader ..=)
    Diggar kläderna hårt!! =D

    SvaraRadera
  2. Den jag sköt är större :D Kläderna satt bra :D

    SvaraRadera
  3. najs bäverjävel, han va nog faan i mig större än jag =O ;P haha

    SvaraRadera
  4. Bävern är iallfall mycket smartare och klokare än dig..

    SvaraRadera
  5. Wtf.. tänk på va du säger, vi är ju släkt xD

    SvaraRadera
  6. Snyggt, ser lika stor ut som gäddan jag tog i helgen :)

    /C

    SvaraRadera
  7. Den lillgäddan vägde ju inte mycket..

    SvaraRadera