söndag 12 december 2010

En kanonhelg på skidor! Toppfågeljakt

Henrik med sin första Tjäder på Toppfågeljakt med skidor. 

Nu har två dagar på skidor passerat. En helt underbar helg i skogen med kanon före, kanon väder och kanon jakt! Toppfågeljakt är väldigt roligt, det är jätte fint i naturen och lugnt. Ett plus är ju all den motion man får, det blev ju ändå ca 2,5 mil totalt.
 Lördagens jakt kan ni läsa här under, medans söndagen jakt står längre ner.
Lördagens skidtur

Jag var ute med Henrik och åkte skidor i lördags. Vi tog en tur på 1,1 mil som tog 6 ½ timme. Skidföret var bra, men hade gärna fått varit bättre, för att man sjönk ner í snön väldigt mycket, det blev mer gång med skidorna är åka. Det var ganska mörkt när vi började åka, och det var mörkt när vi kom tillbaka till bilen.

Henrik och jag delade på oss till en början, för att sedan mötas och följas åt en stund innan vi delade på oss igen. Henrik hade kontakt med orrar till en början, men jag såg ingen fågel. När vi sedan åkte tillsammans så stötte vi en Tjäder och en större flock med Orrar. Men vi fick inget skottläge på de, innan de flög.

Tillslut så fick vi syn på en Tjäder som satt i en topp, drygt 500 m bort. Vi åkte först skidor men det blev lite skogtrångt så vi gick den sista innan vi var framme på 142 m. Henrik fick skjuta, men han sköt bom på första skottet, men Tjädern sitter kvar och på andra skottet så ramlar den ner.
Sedan så såg vi inte någon mer fågel, tyvär. Men vi var ju helnöjd ändå, vi hade ju en kanondag i skogen.


Det var ingen hemma på Nybovallen.

Det var väldigt fint i skogen denna dag.

 Det var lite upplega på vissa träd, men på de större tallarna var snön bortblåst i toppen.

Tyvär så lyckas jag sikta med avståndmätaren rakt på fågel, så den syns inte, men den finns där.

 Henriks tjäder


Söndagens Skidtur

Idag så åkte jag skidor med Bertil. Vi började i gryningen och kom hem i skymningen. Det blev 1,4 mil idag.
Vädret var kanon, strålande sol och ca -10. Det blåste lite mycket ett tag men allt kan ju inte vara perfekt. Hade även kunnat vara lite mer upplega, den mesta snön hade blåst bort från topparna.
Vi åkte mestadels enskilt men en del sträckor så åkte vi tillsammans.

Jag började i alla fall dagens skytte med att skjuta en Orre. Jag stod i en gallring och en flock orrar kom och satt sig 60 m bakom mig i tallarna. En satt riktigt synligt för mig, i toppen, men den kunde ju se mig lika bra som jag såg den. Jag smög av mig bössan, men så flyttade den sig, men det satt flera orrar kvar. Jag tog av mig skidorna för att sedan vända mig och sätta mig. Jag tog stöd på knä, och sköt. Fågeln ramlade ner.
Bertil bommade på en Orre längre bort, en stund efter att jag sköt.

Sedan träffades vi och det blev en rast med fika. Efter fikat så följdes vi en stund, innan vi delade på oss igen, och vi fick kontakt med orrar redan efter ett par hundra meter på ett hygge. Två orrar kommer och sätter sig framför mig, varav den ena satt i topp på perfekt håll. Jag tar av mig bössan sakta och ska till att lägga mig ner när det smäller längre bort på hygget. Bertil skjuter en Orre och de som jag såg flög iväg. Ser även att en Orre flyger upp och sätter sig i ett träd, men jag tar inte upp bössan då, för jag förstår att Bertil siktar på den också. Det smäller och fågeln seglar in i ungskogen, men vi hittade den efter en stund.

Vi delar på oss återigen och Bertil fick syn på en orre som sitter i topp. Han fick smyga sig lite närmare innan han kunde skjuta den också.
Efter det så var det bara att börja skida hem igen, solen gick ner och vi var väldigt nöjda med dagens resultat. Synd att vi inte fann någon Tjäder, men man kan ju inte alltid lyckas.

Orrtuppen som jag fick skjuta idag

 En av de tre orrarna som Bertil fick skjuta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar