tisdag 7 december 2010

Toppfågeljakt kommande helg, Ballistik

Till helgen så har jag planerat att åka till Hårte och jaga Toppfågel. Har pratat med Bertil och han säger att det är bra skidföre och det var lite upplega. Förmodligen så har snön på träden blåst bort till helgen, men man kan ju alltid hoppas att det finns lite kvar. Jag har ju inte så många helger som jag har tid att kan jaga Toppfågel på, så det gäller att passa på när tillfälle ges.

Ikväll så har jag studerat Ballistik på http://www.norma.cc/ . Det finns en del del man kan lära sig av att bara titta på den. Jag har tänkt jaga med min Tikka 30.06 och med Jaktmatch Helmantel BT (9,7 g) och har hållt på och testat lite olika inskjutningsavstånd mm.

(klicka på bilderna för större bild)
 Här har jag ställt in Inskjutningsavståndet på 80 m. Då går det alltså "mitt i prick" på 80 m. Om jag då vill skjuta "mitt i prick" på 150 m så måste jag hålla 47 mm över.


 Här har jag ställt in Inskjutningsavståndet på 150 m. Då går den "mitt i prick" på 150 m istället. Om jag då vill skjuta "mitt i prick" på 80 m så måste jag hålla 25 mm under.

Nu när jag ska skjuta in bössan i helgen så skjuter jag in den på 80 m, med 25 mm överslag, alternativet är att skjuta den på 150 m, men då är det praktiskt lättare för mig att skjuta in den på 80 m, med 25 mm.
Men, jag tror att jag skjuter in den på 80 m, med ca 15 mm överslag, då går den 18 mm lågt på 150 m. Då träffar jag bra på både 80 m och 150 m.

Jaja, vi får väl se om jag träffar tavlan först..


Detta är vädret för helgen just nu. Ser helt okej ut, men vill helst ha vindstilla. Om man skjuter mot en Fågel som sitter 150 m bort, och vinden (5 m/s) kommer rakt från sidan (90 grader från siktlinjen) så får man en vindavdrift på 62 mm. Det kan lätt bli en bom då, bra å ha i åtanke när man ska till å trycka av.

2 kommentarer: