torsdag 2 december 2010

Laddar inför pimpelpremiären

Snart är det dags för premiärturen på is för säsongen. Det blir pimpeltävling på Björköfjärden, lördag och söndag. Det ska blir riktigt kul att få komma ut och pimpla, speciellt på Björköfjärden då chansen till höga vikter är stor.
Isen lär nog vara ca 15 cm då det har varit kallt hela denna vecka. Just nu är det -18, så det blir inga problem med isen. Vädret ser ut att bli hyfsat också till helgen, kring -4och mulet, ca 6 m/s.

Jag har inte så stora förhoppningar för min egen del, hoppas på att det ska gå bra och att det känns roligt att få pimpla igen. Men, jag kommer ge järnet för att samla ihop till en rejäl påse bara jag hittar fisken.

Jag fixade till spön och pirkar i eftermiddag så allt ska vara redo för lördagen. Har lite småfix kvar på skryllan och något spö men det ska jag fixa i morgon. Maggot skall också inhandlas, bara jag kommer ihåg det.

Idag så har jag tagit reda på tjädern också, den har hängt nu sedan i söndags i en medeltemperatur på ca +7. Det var +9 idag så då tog jag och flådde den och frös ner den. Det blev inte så mycket skottskador på den. Skottet satt högt, alldeles i övre delen av ryggraden, 1,5 cm högre så hade det blivit en bom men istället så blev det ett perfekt skott för lite köttförstörning.
Det bör bli mer Toppfågeljakt framöver bara jag får tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar