fredag 6 januari 2012

Toppen Toppjakt

I dag har jag och Bertil haft en riktigt fin dag i skogen. Ruskigt fint skidföre och bra med snö på skogen.


Dagens händelser började med att jag fick syn på en tjädertupp. Under tiden som jag smög på denna så flög två Tjädrar förbi Bertil som var ca 300 m ifrån mig. Jag tänkte att en av de var förmodligen tjädern som jag såg så jag började slappna av och skida lite mera öppet. Tog upp kikaren ännu en gång och får då syn på tjädern som jag såg tidigare men då hade tjädern redan fått syn på mig så han flög, även denna flög över Bertil.

Vi återtog jakten från varsitt håll och på ca 70 m i tätare skog så fick jag syn på en tjäder.

Jag sköt och jag träffa faktiskt ;) men det blev inget knall fall precis. Vi fick spåra tjädern i ca 80 m innan den låg död bakom en björk. Spåren som vi fann var fjädrar och spår efter att vingarna hade slagit i snön.


Resterande delen av turen så försökte vi hitta orörda områden pga 8 skotrar som åkte och mördade några fina myrar..

Vi klättrade även igenom en kontortaplantering som all skog hade blåst ned på. Vi hade tur som kom ut från den med hela ben och skidor.

När vi kom ned på nästa öppna hygge så fick vi belöning för mödan. En tjäder som Bertil fick skjuta.


En härlig dag i skogen med 4-5 olika observerade tjädertuppar varav 2 stycken skjutna. Inga orrar synliga i dag, de låg nog i den 50 till 70 cm djupa snön.


Published with Blogger-droid v2.0.2

3 kommentarer:

  1. Vad mycket snö, härligt :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Vilken lyckad toppjakt! Trevlig blogg du har :) Mvh Susanne.

    SvaraRadera
  3. Tackar för kommentaren, roligt att höra att det uppskattas när man Bloggar. Hoppas på bra Toppjakt nu i helgen!

    SvaraRadera