tisdag 31 januari 2012

Toppjakt, Gammeltupp!

Sista dagen av säsongens toppfågeljakt är avklarad. Även denna dag var händelserik.


Dagens tur började med älgkontakt, Gunnar såg en älg och vi såg otroligt mycket älgspår. Dagens skytte började med att Bertil bommade på en tjäder. Därefter så fick Ingmar se två Tjädrar komma flygande och han letade upp den ena och kunde skjuta på den. Tyvärr även bom för honom.

Därefter så vände Bertil och Ingmar tillbaka medans jag och Gunnar gjorde ett försök att hitta den som flög för Ingmar. Tyvärr så hittade vi inte någon i den riktningen så vi vände mot bilen igen. Vi kom då ut på ett hygge med mycket björksly och med två små skogholmar varav i den ena som jag får syn på en tupp som sitter i topp.

Jag påbörjar ansmygningen som blev lite svår. Jag fann ingen lucka genom slyn så jag kom närmare o närmare tjädern. Tillslut så fick jag fri sikt i kikaren och jag kunde lägga mig ner och skjuta. Skottet går och tjädern ser ut att ramla ner alldeles intill trädet. Vi fick ändå leta den länge innan vi hittar den, 140 m ifrån trädet trots att den såg ut att ramla rakt ner och att träffen var väldigt bra. Vi hittade den i alla fall och det var bara att åka hem sedan. Under tiden som vi höll på med tjädern så skrämde Ingmar upp orrar ur snön, en var till och med under skidan.

Min Tjäder var en fin Gammeltupp på 5 kilo.


Nu är jag på väg hem men tänkte blogga i morgon eller torsdag. Tänkte göra en lite sammanfattning samt bilder av dessa tre fina dagar.


Published with Blogger-droid v2.0.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar