måndag 19 mars 2012

Abborrpimpel med galna abborrar..

Var ute i dag i blåsten och fiskade i en dryg timme. Det blåste riktigt mycket i dag och var lite småkallt så fisketuren blev kortare än planerat, kände mig även lite seg efter helgens pimpel.

Jag hittade fisk redan i andra hålet för dagen och sedan så fanns det gott om fisk efter en kant.
Filmade lite när jag fiskade i de första hålen men när jag filmade i det sista och bästa hålet för dagen så tog batteriet slut på kameran så den filmen blev förstörd.
Det var när jag satt i det här hålet som jag höjde abborrarna först en liten bit, sedan så märkte jag att det fanns fisk ännu högre upp så jag fiskade alldeles under iskanten. Kollade ner i hålet och såg att pirken for åt alla håll när de högg.
Jag la mig ner och kikpimplade och insåg då att abborrarna högg överallt förutom där de skulle. De var helt galna. Provade det mesta i krokväg från min kroklåda men inget dög. Provade öga och maggot men det blev samma resultat ändå, av 10 fiskar som kom in och högg som raketer så var det bara en som fastnade på kroken..
Förtvivlad så provade jag tafs också, vad hände? jo, första abborren högg på knuten till pirken, den andra på tafslänken men den tredje tog på kroken.. Sedan blev det samma resultat, massor av abborrar kom som raketer in i hålet men högg på fel saker eller ett par cm bredvid kroken. Satt och provade olika krokar i säkert 35 min i detta hål och varje gång som jag gjorde några lockryck så hade jag en hel hög med abborrar runt pirken, de största på dryga 100 g.

Hade upp en abborre i hålet också men annars så hade jag de 5-15 cm under iskanten där det var ca 4 m djupt.
Jag blev så less på abborrarna tillslut så jag packade ihop och åkte hem, trots att jag såg abborrarna simma runt i hålet.

Såhär efter så förstår jag varför jag missar så många napp på filmerna, nu när jag såg hur abborrarna betedde sig. De var inte ett dugg hungriga med ändå så huggvilliga när jag gjorde lockrycken. Släppte även ner en maggot i hålet men den dalade bara ner bland abborrarna...

Här är en av filmerna i alla fall.

Är det någon som har något tips så tveka inte att skriva!


6 kommentarer:

  1. så där var det för mig på sm , inte många som ville fastna :-) //olsen

    SvaraRadera
  2. Tjena Emil,
    Om inte krokfärgen gjorde någon skillnad så brukar jag testa lite olika storlek på pirk när abborren är på det där humöret. Och jag personligen brukar försöka fiska vid botten då, för när man höjer fisk kan dom få tendens att bli än hetsigare.

    Vi hörs
    Martin S

    SvaraRadera
  3. fiska så korta länkar det bara går när dem är så i farten så dem hugger direkt på pirken

    SvaraRadera
  4. Pröva att släppa ned en balanspirk. Den här tiden har fisken börjat röra på sig och är inriktade på att jaga småfisk. Det är alltsom oftast precis som du beskriver och anledningen till att de inte fastnar är att dom hugger bara på pirken, inte på kroken som dom gör tidigare på vintern.
    Mvh
    Peter

    SvaraRadera
  5. Skulle provat med balansare som Peter sa.
    Har funkat för mig när det vart så.

    SvaraRadera
  6. Då får jag tacka för alla tips, nu vet jag vad jag kan prova nästa gång :)

    SvaraRadera