onsdag 28 mars 2012

Bäverjakt

I kväll blev det bäverjakt med Christoffer som håller på med att ta jägarexamen. Vi åkte till ett av "mina" ställen. Vi hann bara att sitta i 20 minuter innan vi började höra lite misstänkta ljud. 10 minuter senare så får vi syn på två bävrar, en liten och en större men de går upp på land utom skotthåll. Vi såg de flera gånger i vattnet men jag skjuter de helst på land. Som närmast har vi bäverungarna, (två stycken) på 2,5 m. De passade på att äta bakom riset.. Hade en hyfsad skottchans men avstod då risken att den lilla bäver skulle dras ut i strömmen var stor innan vi hade hunnit gå runt ån.


Innan vi skulle gå hem så gick vi nedströms 100 m där en annan hydda finns. Ser först inget men misstänker en "stubbe" i vattnet. Precis när jag ska titta vidare så rör sig stubben utanför hyddan och det är en bäver. Efter att den har simmat utanför hyddan i 5 min så kliver den upp på land och jag låter skottet gå.


En rejäl bäver blev det ikväll och det är första för i år för mig. Lär nog bli någon till innan jakten är slut.


Published with Blogger-droid v2.0.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar