torsdag 15 mars 2012

Inför Sm Revsundssjön

Förberedelserna inför lördagens Sm är i full gång och nu skall bara det sista fixas på spöna, fast det kommer bli som vanligt, man sitter och fixar det sista i morgon kväll.

Just Revsundssjön är ju en trevlig och fiskrik sjö som är rolig att fiska på. Var där under Påsken 2010 och då var det fyra tävlingar på Revsundssjön. Den ena var vid sågen och en var vid Logen sedan var de andra två på Viktinganappet, Gålön. Tyvärr så fiskade jag dåligt på samtliga tävlingar, kom på 20 plats på Logen, hade då 3954 g, ink två mörtar.
Hade även 6,7 kg på kvällstävlingen på Vikinganappet och slutade kring topp 20..

Erfarenheten som jag tar med mig från dessa tävlingar är att jag vet hur man gör när man ska sitta och förlora så förhoppningsvis så undviker jag detta. Det gäller verkligen att tro på sig själv och det man gör och kämpa hela tävlingen, för det finns säkerligen grishål (möjligen i ett gammhål) kvar när det har gått 3 timmar.
Den vanligtvis blyga och skygga abborren kommer kanske få en riktig chock när det går ut ett par hundra fiskare på isen. Det kommer säkert vara så att det nappar dåligt första timmen men sedan efter 2 timmar så kan det nappa riktigt bra i gammelhålen på ett område som tidigare var så gott som fisktomt.
Det är nog ganska avgörande om man får sitta själv på ett område med fisk ett tag, då kan nog vikterna dra iväg rätt så fort!
Hoppas i alla fall att man fattar rätt beslut på tävlingen, för det är nog avgörade att välja de rätta hålen.
Tyvär så trivs jag inte riktigt med utseendet på tävlingområdet på sm vattnet. Det är ca 4 km åt varje håll och det är väl ca 500-1 km brett. Alldeles för smalt för min smak, men så är det :)

Vinnaren på Sm som har den tyngsta påsen totalt kommer att ha 13539g, i påsen kommer det säkerligen ligga ett par 5 hektos plus abborrar.

Lycka till alla Sm Pimplare, vi ses säkerligen där!

3 kommentarer:

  1. Skitfiske på er , håller tummarna för västernorrland.
    M.V.H
    Leif E sfk storfiskarna

    SvaraRadera
  2. Jag räknar kallt med dig Emil!

    SvaraRadera